معلولان با ' ورزش' به جامعه باز می گردند

 | تاریخ ارسال: 1390/7/24 | 

به مناسبت 24 مهر روز ملی ورزش معلولان
معلولان با ' ورزش' به جامعه باز می گردند

انسان وابسته به زندگی اجتماعی است و در این میان معلولان به دلیل وضعیت جسمی خود بیش از سایر اقشار جامعه به زندگی اجتماعی نیازمند هستند. به باور کارشناسان، ورزش یکی از مهمترین عوامل بازگشت دوباره معلولان به جامعه است بنابر این تقویت ورزش این قشر ضروری به نظر می رسد.
کارشناسان و صاحب نظران بر رشد و توسعه ورزش معلولان تاکید زیادی دارند زیرا این کار در مرحله نخست آنان را به جامعه بازمی گرداند و در مرحله بعد آنان می توانند در بسیاری از مواقع باعث افتخارآفرینی کشورشان شوند.
24 مهرماه روز ملی ورزش معلولان (پارالمپیک) است روزی که برای رشد و توسعه ورزش معلولان در نظر گرفته شده و به پیشنهاد ایران برای جهانی شدن نیز پیش می رود.
کارشناسان می گویند ایجاد بستر و راهکارهای مناسب برای اجتماعی کردن معلولان و خروج آنان از خانه ها نباید فراموش شود.
از دیدگاه توانبخشی، معلولان به سه گروه جسمی، ذهنی و روانی و اجتماعی تقسیم بندی می شوند. در گروه توانبخشی اجتماعی، ورزش نقش بسیار زیادی در بهبودی آنان از نظر روحی و روانی دارد.
معلولان جسمی و حرکتی قشری از جامعه معلولان هستند که اغلب ذهن سالم و پویایی دارند به ویژه اینکه ضایعات جسمی نیز در این افراد به عنوان انگیزه عمل می کند.
** ورزش یکی از فاکتورهای مهم توان سازی معلولان
مدیرکل پشتیبانی و تربیت بدنی سازمان بهزیستی کشور در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: ورزش یکی از فاکتورهای مهم توان سازی معلولان است که در تقویت قوای جسمی و روحی آنان تاثیر فراوانی دارد.
'حمیدرضا شیران' با اشاره به اینکه معلولان با پرداختن به فعالیت های ورزشی، جسارت حضور در جامعه را پیدا می کنند خاطر نشان کرد به همین دلیل سازمان بهزیستی در سال گذشته بیش از 500 میلیون تومان کمک مستقیم به بخش ورزش معلولان کشور کرد.
وی تصریح کرد همچنین کمک های غیر مسقیم دیگری مانند برگزاری مسابقات ورزشی برای معلولان و در اختیار گذاشتن فضاهای ورزشی بهزیستی به تیم های ملی پارالمپیکی ایران از دیگر کمک های سازمان بهزیستی است.
مدیرکل پشتیبانی و تربیت بدنی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد استفاده بهینه از ورزش برای توانمند سازی معلولان یکی از اولویت های کاری این سازمان است.
وی افزود: به همین منظور و برای 24 مهرماه که روز ورزش معلولان است، شیوه نامه هایی را به ادارات بهزیستی همه استان ها ارسال کردیم که در آن شیوه مشارکت و کمک سازمان بهزیستی برای این روز مشخص شده است.
** تاریخچه روز ورزش معلولان
پیشنهاد اختصاص یک روز به نام ورزش معلولان جهان برای نخستین بار هشت سال پیش توسط کمیته ملی پارالمپیک ایران به کمیته بین المللی پارالمپیک ارایه شد.
در این مدت در برخی از کشورهای جهان مانند آلمان، چین، برزیل و تاجیکستان یک روز را که با مناسبت های ملی خودشان برابر باشد، جشن می گیرند و برنامه های متنوعی برای ورزش معلولان خود دارند.
پیشنهاد ایران برای گنجاندن این مناسبت در تقویم جهانی بدین صورت بوده که یک روز خاص در سراسر جهان به نام روز پارالمپیک نام گذاری شود، اما باید پذیرفت که تعیین یک روز برای این مناسبت در سطح جهان کاری سخت است، اما به مرور انجام خواهد شد.
در ایران نیز امسال روز 24 مهرماه به عنوان روز ملی ورزش معلولان تعیین و کمیته ملی پارالمپیک برنامه های خاصی را در این روز برگزار خواهد کرد.
در این روز در کشورمان به منظور آشنایی خانواده ها و افراد دارای معلولیت با ورزش پارالمپیک و پشت سر گذاشتن ساعاتی توام با اهداف ورزشی و در عین حال مفرح، 20 هزار معلول همزمان در سراسر کشور در رقابت هایی نمادین شرکت می کنند.
این برنامه در تهران از ساعت 8 صبح در سالن دوازده هزار نفری آزادی و با حضور 4500 نفر از ورزشکاران دارای معلولیت که ملبس به لباس متحد الشکل هستند، برگزار خواهد شد.
با اینحال به گفته کارشناسان، اختصاص زنگ وی‍‍ژه معلولان در مدارس برای رشد و توسعه هر بیشتر ورزش این افراد مفید است. معلولان در این برنامه از سنین پایه با ورزش آشنا می شوند.
این کارشناسان، افزودن مفاهیم ورزش پارالمپیک در کتاب های درسی مدارس را یکی دیگر از راهکارهای آشنایی معلولان با ورزش عنوان کردند و افزودند: کودکان نیز باید از سنین پایین و سال های آغازین دبستان با معلولیت، نیازهای نشات گرفته از آن و نیز ورزش پارالمپیک آشنا شوند.

منبع : خبرگزاری ایرنا


دفعات مشاهده: 6452 بار   |   دفعات چاپ: 1665 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 194 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

همراه شویم







   

شمعدانی کیست؟

  • پایگاه اینترنتی معلولان ایران ـ شمعدانی ـ به منظور اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به تک تک افراد جامعه کشورعزیزمان ایران راه اندازی شده است.
    شمعدانی به یک درد مشترک می پردازد.
  • درد قریب به بیست میلیون شهروند ایرانی یعنی " معلولیت " ؛ شهروندانی که با موضوع معلولیت دست به گریبانند حال یا خود عضوی دچار معلولیت دارند یا یکی و شاید دو یا سه یا ... نفر از اعضای خانواده اشان معلولیت دارند یا عضو تیم بزرگ و دلسوز توانبخشی ایران می باشند.
  • در شمعدانی می توانید از اهم اخبار معلولان، مناسب سازی محیط های شهری ( چه در همین تهران خودمان و چه در روستای خود شما)، بحث و جدلهای دولتمردان درباره معلولان، ورزش، قوانین و مقرارت کشوری و بین المللی، مقاله های مفید و سودمند و هر مطلبی مرتبط با معلولیت آگاه شوید.

اشتراک در خبرنامه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 53 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 17 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 25094183 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 5151 بازدید

شمعدانی حمایت می کند


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شمعدانی | پایگاه اینترنتی معلولان ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb