بوچیا چیست؟

 | تاریخ ارسال: 1390/9/26 | 

بوچیا چیست؟

AWT IMAGE

نگارش و تنظیم: آرزو قنبری

بوچیا (Boccia) نوعی ورزش تفریحی- توپی است که افراد دارای معلولیت شدید می توانند تا سطح قهرمانی در کشور و یا مسابقات برون مرزی آن را ادامه دهند. بازیکنان بوچیا باید از هوش تحلیلی برخوردار باشند تا موقعیت و استراتژی های مختلف بازی را در مقابل حریف فرا گیرند.
این ورزش در نگاه نخست، ساده به نظر می رسد اما بازیکنانی در این رشته موفق می شوند که قدرت تمرکز و تسلط روحی خود را تقویت کنند. این ورزش به سکوت و آرامش درونی و بیرونی نیاز دارد.
در کشور ما، آموزش این ورزش در ابتدا به صورت باشگاهی صورت می پذیرد.
هم اکنون، در استان تهران آموزش بوچیا در باشگاه فرهنگی-ورزشی پیام و نیز کهریزک، تحت نظر مربیان انجام می شود، سپس بازکنان آموزش دیده، برتر و واجـد شرایط به انتخاب مربی هــر باشگاه به مسابقات انتخــابی استـان محل سکونت فرستاده می شوند.
 نفرات برتر در مسابقــات استانــی نیز، توسط هیـأت ورزش های جانبـازان و معلولان استان به فدراسیــون ورزش های جانبازان و معلولان معرفی می شوند تا در رقابت قهرمانی کشور حضور یابند.
پس از طی این مراحل، فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولان نفرات برتر در هر کلاس را به اردوهای تیم ملی دعوت می کند و برترین ها را به رقابت های آسیایی، جهانی و پارالمپیک اعزام می کند.
این ورزش در جهان تحت نظارت سازمان سی پی ایزرا (CPISRA) اداره و جز رشته های پارالمپیکی محسوب می شود.
چه کسانی می توانند بازیکن بوچیا باشند؟
بوچیا ورزشی است که برای معلولان جسمی- حرکتی با پایین ترین سطح توانایی طراحی شده است. کلیه معلولانی که دچار فلج مغزی (cp) شدید و میوپاتی شدید و یا قطع نخاع (از ناحیه گردن) می باشند دارای کلاس ورزشی- پزشکی این رشته محسوب می شوند و می توانند بوچیا به صورت جدی دنبال کنند.
روح بازی :
 مفاهیم اخلاقی و روح بازی بوچیا همانند بازی تنیس می‌باشد از حضور تماشاگران با رعایت اصل سکوت،در مسابقات این رشته استقبال می‌شود.
شیوه ی بازی:
بوچیا به سه شیوه‌ی انفرادی، دونفره و تیمی و توسط بازیکنان دارای کلاس پزشکی طبق کلاس‌بندی CP-ISRA طبقه‌بندی انجام می‌گردد.
- ابعاد زمین بازی 6×5/12 متر می‌باشد که در ابتدای زمین 6 باکس به ابعاد یک در دو طراحی شده که هر کدام (بسته به نوع مسابقه) جایگاه یک بازیکن می باشد و خروج از آن بدون رعایت قوانین و اجازه داور خطا است.
- تعداد توپ‌های مورد نیاز ، دو سری 6تایی، آبی و قرمز و یک توپ سفید با عنوان جک یا نشانه است که مجموعاً روی هم 13 عدد توپ می‌شوند.
-  وزن هر توپ حدوداٌ 275 گرم و محیط آن 270 میلی‌متر است.
- برخی بازیکنان بر اساس نوع کلاس ورزشی خود نیاز به ابزاری به نام سطح شیب دار (Ramp) دارند.
بازکنان پس از گرم کردن وارد زمین شده و در باکس خود قرار می گیرند.
در ابتدا داور سکه ای جهت قرعه کشی می اندازد (شیر یا خط). سپس فرد یا گروهی که قرعه به نام اوست می تواند انتخاب کند که با توپ های قرمز بازی کند یا آبی.
فرد یا گروه دارای توپ قرمز شروع کننده بازی است و با سوت داور توپ هدف (سفید) را در محدوده ی مجاز زمین بازی پرتاب می کند. سپس با اعلام مجدد داور توپ قرمز را به طرف توپ هدف پرتاب می کند و پس از آن، براساس قوانین و با توجه به اعلام های داور وسط مسابقه ادامه می یابد ...
فرد یا گروه برنده امتیاز بیشتری کسب می کند و امتیازات در این مسابقات بر اساس نزدیکی توپ های قرمز یا آبی به توپ هدف سنجیده می شوند.
مسابقات انفرادی و دوبل در چهار و مسابقات تیمی در شش END یا دور برگزار می شود.
چهارچوب اجرای این بازی:
 1- انفرادی: که شامل چهار دور بازی می‌شود و از هر تیم فقط یک نفر شرکت می‌کند و به هر نفر یا هر بازیکن 6 توپ داده می‌شود.
 2- دو نفره: یک بازی دونفره شامل چهار دور بازی می‌شود و از هر تیم دو نفر شرکت می‌کند و به هر نفر بازیکن 3 توپ داده می‌شود.
 3- تیمی: یک بازی تیمی شامل شش دور بازی می‌شود. و از هر تیم سه نفر شرکت می‌کند، به هر بازیکن 2 توپ داده می‌شود. امتیاز دهی امتیاز دهی توسط داور، بعد از پرتاب تمامی توپ‌ها (شامل تمامی توپ‌های پنالتی در صورت لزوم) انجام خواهد شد. طرفی که دارای نزدیکترین توپ به توپ هدف باشد، برای هر توپ نزدیک به توپ هدف نسبت به نزدیکترین توپ حریف به توپ هدف، یک امتیاز دریافت خواهد کرد.
برای آگاهی از قوانین این رشته ورزشی می توانید به وب سایت فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولان، بخش آموزش و پژوهش مراجعه کنید. www.irisfd.ir


دفعات مشاهده: 8422 بار   |   دفعات چاپ: 1648 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 190 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

همراه شویم







   

شمعدانی کیست؟

  • پایگاه اینترنتی معلولان ایران ـ شمعدانی ـ به منظور اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به تک تک افراد جامعه کشورعزیزمان ایران راه اندازی شده است.
    شمعدانی به یک درد مشترک می پردازد.
  • درد قریب به بیست میلیون شهروند ایرانی یعنی " معلولیت " ؛ شهروندانی که با موضوع معلولیت دست به گریبانند حال یا خود عضوی دچار معلولیت دارند یا یکی و شاید دو یا سه یا ... نفر از اعضای خانواده اشان معلولیت دارند یا عضو تیم بزرگ و دلسوز توانبخشی ایران می باشند.
  • در شمعدانی می توانید از اهم اخبار معلولان، مناسب سازی محیط های شهری ( چه در همین تهران خودمان و چه در روستای خود شما)، بحث و جدلهای دولتمردان درباره معلولان، ورزش، قوانین و مقرارت کشوری و بین المللی، مقاله های مفید و سودمند و هر مطلبی مرتبط با معلولیت آگاه شوید.

اشتراک در خبرنامه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 53 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 20 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 25093414 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 5251 بازدید

شمعدانی حمایت می کند


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شمعدانی | پایگاه اینترنتی معلولان ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb