ورزش معلولین، غریبه ای آشنا

 | تاریخ ارسال: 1392/11/5 | 

ورزش معلولین، غریبه ای آشنا


گاهی فراموش می کنیم افتخاراتی که ورزشکاران معلول به دست اورده اند جایگاهی به مراتب رفیع تر از ورزشکاران سالم دارد.

آرش عبدی / زمانی که مسابقات پارالمپیک به پایان می رسد و مطابق انتظارات، ورزشکاران معلول با دستی پر به وطن بازمی گردند، بازار عکس گرفتن با آن ها داغ می شود و وعده های گوناگون به سوی این قهرمانان سرازیر می شود. اهدای زمین و خانه و فراهم آوردن شغلی متناسب با وضعیت جسمی آن ها، تنها گوشه ای از این وعده و وعیدهاست.

اما همین که فضای رسانه ای آرام می شود، همه ی آن هایی که به دنبال عکس گرفتن با قهرمانان معلول بودند، یادشان می رود که چه قول هایی به آن ها داده بودند. متاسفانه از گذشته تاکنون، نگاهی تبعیض امیز بین ورزشکاران المپیکی و پارالمپیکی وجود داشته است.

این تبعیض در تمام زمینه ها خصوصا در ابعاد مالی و رسانه ای به بدترین شکل ممکن خود را نشان داده است.

گاهی فراموش می کنیم افتخاراتی که ورزشکاران معلول به دست اورده اند جایگاهی به مراتب رفیع تر از ورزشکاران سالم دارد.

 چرا که در وهله ی اول ورزشکاران معلول به صورت حرفه ای ورزش را دنبال نمی کنند و در وهله ی دوم، ورزش معلولان به شدت از کمبود امکانات رنج می برد. معضل کمبود امکانات در شهرستان ها به مراتب پررنگ تر از تهران است. تعداد بسیار محدودی سالن وجود دارد که آن هم در بیشتر اوقات در اختیار ورزشکاران سالم است. ضمن این که این سالن ها طوری طراحی و ساخته شده اند که استفاده ی ورزشکاران معلول از آن ها با مشکلات زیادی همراه است. شاید اگر ورزشکاران معلول ، حاشیه سازی را در سرلوحه کارشان قرار می دادند، جهت گیری رسانه ها و اسپانسرها نیز به سمت آن ها بود.

اما منش پهلوانانه این قهرمانان بی ادعا، اجازه چنین کارهایی را به آن ها نمی دهد. تصور کنید تنها یک هزارم پولی که در فوتبال هزینه می شود، صرف ورزش معلولین و جانبازان شود.

مطمئنا تحولی عظیم در ورزش معلولین رخ خواهد داد. بسیاری از این قهرمانان معلول، در جنگ تحمیلی دچار نقص عضو شده اند. با یک حساب سرانگشتی متوجه خواهیم شد اگر رشادت این قهرمانان معلول نبود، هرگز نمی توانستیم چنین ریخت و پاش هایی در ورزش انجام دهیم. نکته تاسف انگیزتر اینجاست که به نسبت هزینه ای که در ورزش خصوصا فوتبال کرده ایم،نتوانستیم بازدهی متناسب با آن را به دست بیاوریم.

آمار بازی پرسپولیس و استقلال که در برنامه نود پخش شد، حاکی از این مطلب است که بازیکنان پرمدعای فوتبال کشورمان، حتی نمی توانند به اندازه بازیکنان درجه 2 و3 اروپایی بدوند.این بازیکنان همان هایی هستند که هر روز تصویرشان تیتر یک روزنامه های ورزشی است. اما ورزشکاران معلول کشورمان به تنها چیزی که نمی اندیشند، پول و شهرت است. در پایان ذکر این نکته ضروریست که ورزش معلولین نیازمند توجهی به مراتب بیشتر از گذشته است. چرا که این قهرمانان معلول کشورمان هستند که در بزرگ ترین میادین جهانی، پرچم پرافتخار کشورمان را به اهتزاز درآوردند.

منبع: گفتار


دفعات مشاهده: 5205 بار   |   دفعات چاپ: 1178 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 57 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

همراه شویم







   

شمعدانی کیست؟

  • پایگاه اینترنتی معلولان ایران ـ شمعدانی ـ به منظور اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به تک تک افراد جامعه کشورعزیزمان ایران راه اندازی شده است.
    شمعدانی به یک درد مشترک می پردازد.
  • درد قریب به بیست میلیون شهروند ایرانی یعنی " معلولیت " ؛ شهروندانی که با موضوع معلولیت دست به گریبانند حال یا خود عضوی دچار معلولیت دارند یا یکی و شاید دو یا سه یا ... نفر از اعضای خانواده اشان معلولیت دارند یا عضو تیم بزرگ و دلسوز توانبخشی ایران می باشند.
  • در شمعدانی می توانید از اهم اخبار معلولان، مناسب سازی محیط های شهری ( چه در همین تهران خودمان و چه در روستای خود شما)، بحث و جدلهای دولتمردان درباره معلولان، ورزش، قوانین و مقرارت کشوری و بین المللی، مقاله های مفید و سودمند و هر مطلبی مرتبط با معلولیت آگاه شوید.

اشتراک در خبرنامه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 53 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 18 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 25094057 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 5572 بازدید

شمعدانی حمایت می کند


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شمعدانی | پایگاه اینترنتی معلولان ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb