معلولانی که از هر انگشتشان هزار هنر می‌بارد

 | تاریخ ارسال: 1392/11/24 | 

گزارش فارس از توان‌یابان مجتمع رعد کرمان
معلولانی که از هر انگشتشان هزار هنر می‌بارد


معلولانی که به مجتمع نیکوکاری رعد کرمان می‌آیند با فراگیری هنرهای مختلف برای توانمندی خود تلاش می‌کنند.‌
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، معلولان جسمی و حرکتی که به مجتمع نیکوکاری رعد کرمان مراجعه می‌کنند با حضور در کارگاه‌های آموزشی خیاطی، آشپزی، معرق، موسیقی و ... و فراگیری هنرهای مختلف برای توانمندی خود تلاش می‌کنند تا بتوانند بدون کمک دیگران به زندگی ادامه دهند.

توانمندسازی معلولان در مجتمع رعد

تفاوتی که مجتمع نیکوکاری رعد کرمان با بسیاری از موسسه‌های خیریه دارد این است که به جای آن که با مبالغ ناچیز به معلولان کمک کنند، اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای مخاطبان خود می‌کنند تا آنها با آموختن حرفه‌های مختلف توانمند شوند و از عهده زندگی خود برآیند.

به طور معمول نمایشگاه‌هایی توسط خیران و توان‌یابان مجتمع نیکوکاری رعد کرمان برگزار می‌شود و درآمد آن هم برای خرید مواد اولیه مورد نیاز کارگاه‌های مجتمع هزینه می‌شود.

به طور مثال طی چند روز گذشته یکی از خیران کرمانی یک نمایشگاه پالتو و مانتو برگزار کرد و همزمان با برگزاری این نمایشگاه بخشی از تولیدات کارگاه شیرینی‌پزی موسسه رعد هم در معرض نمایش قرار داده شد تا علاوه بر ارائه توانمندی توان‌یابان سفارش‌های عیدانه را هم دریافت کنند.

صدای رعد شنیده می‌شود

زمانی که به مجتمع نیکوکاری رعد کرمان رسیدم، صدای بچه‌های گروه موسیقی توان‌یابان رعد در فضای ساختمان پیچیده بود.

با اجازه مسعود نکویی مسئول گروه موسیقی توان‌یابان رعد به اتاق تمرین بچه‌ها می‌روم، گروه موسیقی رعد از پنج خانم و پنج آقا از توان‌یابان مجتمع نیکوکاری رعد کرمان تشکیل شده است.

دو نفر از هنرمندان این گروه بر روی ویلچر نشسته‌اند، یکی از بچه‌ها هم با عصا راه می‌رود و یکی از خانم‌ها که مسئول کارگاه شیرینی‌پزی است با لباس قنادی در تمرین گروه حاضر شده است.

خانم‌های گروه با لبخند گرم‌شان از من استقبال می‌کنند و در بین اعضای گروه از نوجوان تا میان‌سال حضور دارند، روحیه شادی دارند و با عشق قطعه‌ها را اجرا می‌کنند، هماهنگی اعضای گروه موسیقی رعد با توجه به معلولیت‌های شدیدی که بعضی از اعضا دارند، حیرت‌آور است.

گروه موسیقی رعد قطعه‌های زیبا و خاطره‌انگیزی را از «یار دبستانی» و «جان مریم» گرفته تا «رضارضا» و قطعه‌ای محلی را اجرا می‌کنند، صدای گرم و دل‌نشینی دارند.

معلولانی که از هر انگشتشان هزار هنر می‌بارد

مسعود نکویی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه گروه موسیقی توان‌یابان رعد کرمان دومین گروه موسیقی است که در این مجتمع تشکیل شده به نحوه آغاز به کار این گروه تازه‌کار پرداخت.

وی تصریح کرد: گروه جدید موسیقی توان‌یابان رعد از حدود شش ماه قبل آغاز به کار کرده است و اعضای گروه قبلی شامل عده‌ای از دوستان بود که کیفیت کارشان بالا بود، اما در برهه‌ای از زمان احساس شد که این افراد به دلایل مختلف نمی‌خواهند با این گروه همکاری کنند.

این مدرس موسیقی تصریح کرد: یکی از دلایلی که گروه موسیقی سابق در مجتمع نیکوکاری رعد کرمان از ادامه راه باز ماند این بود که اعضای این گروه رغبتی برای افزوده شدن افراد جدید به این گروه نداشتند.

نکویی تصریح کرد: در یکی از روزها که بچه‌های گروه موسیقی رعد برای تمرین حاضر نشدند، من از بچه‌هایی که آن روز در مجتمع بودند، خواستم که به کلاس موسیقی بیایند و در نهایت از بین 15، 16 نفری که به کلاس آمدند، 10 نفر که توانایی خواندن داشتند به عضویت گروه در آمدند.

وی با اشاره به اینکه گروه جدید موسیقی رعد کرمان به زودی اجرای عمومی دارد، خاطر نشان کرد: این گروه در حال آماده شدن برای شرکت در جشنواره آوای مس استان کرمان است.

نکویی افزود: بچه‌های گروه موسیقی رعد کرمان در حالی در شب کنسرت 17 قطعه را اجرا می‌کنند که بعضی از اعضای این گروه توانایی صحبت کردن نداشتند و حالا می‌توانند، همراه با سایر اعضای گروه بخوانند.

وی با اشاره به اینکه از انگشت هر یک از اعضای گروه موسیقی رعد هزار تا هنر می‌ریزد، عنوان کرد: یکی از اعضای گروه مسئول کارگاه شیرینی‌پزی و یکی دیگر از بچه‌ها هم مسئول کارگاه خیاطی است.

نکویی اذعان داشت: اعتقاد دارم، معلولان باید بخواهند تا بتوانند، کاری را انجام دهند.

اعضای گروه موسیقی هم رعد در مورد مسعود نکویی صحبت می‌کنند و اینکه بچه‌های گروه قبلی به آنها گفته بودند، نکویی بداخلاق است.

نکویی وقتی این سخن را شنید، خندید و گفت: پس برای همین بود، زمانی که به مجتمع رعد می‌آمدم، بچه‌ها جواب سلامم را نمی‌دادند.

یکی از آقایان گروه موسیقی رعد هم در مورد نکویی بیان داشت: نکویی مثل یک معلم خوب است که اگر شاگردانش تمرین نکنند و کارشان لنگ باشد با آنها دعوا نمی‌کند و صبر و حوصله دارد.

معلولان در کُنج خانه نمانند

مهدیه ابراهیمی یکی از توان‌یابان مجتمع نیکوکاری رعد کرمان است که مسئولیت کارگاه شیرینی‌پزی این مجموعه را بر عهده دارد و در گروه موسیقی رعد هم عضو است.

وی به خبرنگار فارس گفت: حدود چهار سال قبل از طریق یکی از خانم‌های عضو هیئت مدیره مجتمع نیکوکاری رعد کرمان با این مجموعه آشنا شدم و به این مجتمع آمدم.

ابراهیمی با اشاره به اینکه تا قبل از اینکه به مجتمع نیکوکاری رعد کرمان بیایم، اصلا خودم را باور نداشتم، تصریح کرد: همیشه فکر می‌کردم، من با همه فرق زیادی دارم، اما از زمانی که بچه‌های رعد را دیدم، زندگی‌ام خیلی تغییر کرد.

وی بیان داشت: پسر 12 ساله‌ام هم قبل از اینکه من به مجتمع نیکوکاری رعد کرمان بیایم، فکر می‌کرد، فقط مامانِ خودش مشکل جسمی دارد و من را باور نداشت، اما حالا می‌داند که من نسبت به بسیاری از معلولان وضعیت بهتری دارم.

این بانوی هنرمند ابراز داشت: زمانی که به مجتمع رعد آمدم به کلاس خیاطی رفتم، اما بعد از تشکیل کارگاه شیرینی‌پزی با توجه به علاقه‌ای که به این رشته داشتم در این کارگاه مشغول شدم.

ابراهیمی با اشاره به اینکه به موسیقی علاقه دارد، عنوان کرد: خیلی دوست داشتم به کلاس موسیقی و گروه موسیقی رعد بروم، اما بچه‌های گروه قبلی اجازه نمی‌دادند.

وی به معلولانی که هنوز در کنج خانه هستند و وارد اجتماع نمی‌شوند، توصیه کرد تا از خانه بیرون بیایند و وارد مراکز ویژه معلولان شوند.

ابراهیمی تصریح کرد: افرادی که مجتمع‌های ویژه معلولان می‌آیند، همدرد و همدل هستند و همدیگر را درک می‌کنند و من از زمانی که وارد مجتمع نیکوکاری رعد کرمان شده‌ام، تغییر کرده‌ام.

توانایی تامین پیش پرداخت مسکن را نداریم

وی همچنین در مورد مشکلات معلولان سخن به میان آورد و ابراز داشت: مسکن مشکل اصلی ما معلولان است و برای خانه‌دار شدن از طریق بهزیستی باید بیش از 15 میلیون تومان پرداخت کنیم در حالی که بسیاری از ما معلولان توانایی تامین این مبلغ را نداریم.

این بانوی کرمانی نبود امکانات ایاب و ذهاب در سطح شهر را از دیگر مشکلات معلولان برشمرد و تصریح کرد: حتی یک تاکسی در شهر جلوی پای ما نمی‌ایستد که ببیند، کجا می‌خواهیم، برویم.

اخلاقم از زمین تا آسمان فرق کرده است

ابراهیمی در مورد نوع نگاه بعضی از مردم نسبت به معلولان گفت: قبل از اینکه به مجتمع نیکوکاری رعد کرمان بیایم، نگاه معنی‌دار بعضی افراد به خودم موجب آزارم می‌شود، اما حالا دیگر طرز فکر آنها برایم اهمیتی ندارد.

وی با بیان اینکه قبل از حضور در مجتمع نیکوکاری رعد کرمان عصبی بوده و از خانه بیرون نمی‌آمده است، اظهار کرد: از زمانی که با بچه‌های رعد آشنا شده‌ام، اخلاقم از زمین تا آسمان فرق کرده است و با پسرم هم رفتار بهتری دارم.

ابراهیمی عنوان کرد: حالا که قرار است، گروه موسیقی رعد کنسرتی را برگزار کند، پسرم برای رسیدن روز کنسرت و دیدن اجرای مامانش حسابی ذوق زده شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید معلولان را باور کنیم، گفت: نمی‌خواهم از خودم تعریف کنم، اما خانه من از خانه یک خانم سالم بسیار تمیزتر است در حالی که بعضی‌ها فکر می‌کنند ما معلولان نمی‌توانیم از عده کارهایمان برآییم.

دستم را روی زانوی خودم می‌گذارم و می‌ایستم

مهری ملکی یکی از اعضای قدیمی مجتمع نیکوکاری رعد کرمان است که از همان روزهای نخستین راه‌اندازی رعد در این مرکز حضور داشته است.

این دختر جوان که حالا مسئول کارگاه خیاطی مجتمع نیکوکاری رعد کرمان است در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در کودکی دچار فلج اطفال شدم و نیمی از بدنم حالت لمس دارد.

ملکی عنوان کرد: از طریق یکی از دوستان با مجتمع نیکوکاری رعد کرمان آشنا شدم، اما خانواده‌ام به ویژه مادرم تمایلی برای حضور من در این مرکز نداشتند، زیرا آنها نگران این موضوع بودند که من چگونه در شهر رفت و آمد کنم.

وی تصریح کرد: برای حضور در مجتمع نیکوکاری رعد کرمان خیلی پافشاری کردم تا اینکه خانواده‌ام راضی شدند و در ابتدا هر روز باید یکی از اعضای خانواده من را به مرکز می‌آورد و می‌برد.

ملکی بیان داشت: در روزهای ابتدایی آغاز به کار مجتمع نیکوکاری رعد کرمان ما 10 نفر بودیم و سه کلاس برگزار می‌شد.

وی عنوان کرد: از سال 79 در محله خودمان به کلاس خیاطی می‌رفتم و در سال 79 موفق به دریافت گواهینامه خیاطی شدم و از سال 83 به بعد هم در مجتمع نیکوکاری رعد کرمان در چند دوره خیاطی شرکت کردم.

این بانوی هنرمند خاطر نشان کرد: پنج نفر در کارگاه خیاطی مجتمع نیکوکاری رعد کرمان فعالیت می‌کنند و ما سفارش‌های مختلف را انجام می‌دهیم.

ملکی خاطر نشان کرد: تمام مواد اولیه مورد نیاز در کارگاه خیاطی توسط مجتمع نیکوکاری رعد کرمان تامین می‌شود و حق‌الزحمه‌ای هم در هر ماه به بچه‌ها می‌دهند.

وی بیان داشت: از روزی که به مرکز رعد آمده‌ام، دستم را روی زانوی خودم می‌گذارم و از زمین بلند می‌شوم و روی پای خودم می‌ایستم.

ملکی با اشاره به مشکلات معلولان در شهر کرمان گفت: بسیاری از مراکز برای معلولان مناسب‌سازی نشده‌اند، بیشتر مراکز ما پله دارند، شیب‌های خطرناکی در سطح شهر وجود دارد و از آسانسور هم خبری نیست.

خانواده معلولان به بچه‌هایشان اعتماد کنند

وی تصریح کرد: قبل از اینکه به مجتمع نیکوکاری رعد کرمان بیایم از در خانه بیرون نمی‌رفتم، اما حالا حتی به تنهایی گاهی به خیابان می‌روم.

این دختر جوان که عضو گروه موسیقی رعد است، ادامه داد: قطعه «دل سودایی» که ساخته مسعود نکویی است را خیلی دوست دارم و از اجرای آن لذت می‌برم.

ملکی از خانواده معلولان درخواست کرد که به بچه‌هایشان اعتماد کنند و فرزند معلول خود را در خانه نگه ندارند و وی را سرزنش و خانه‌نشین نکنند.

وی اذعان داشت: از زمانی که از خانه بیرون آمدم به جایی رسیدم که احساس می‌کنم در اوج هستم.

ویلچرنشینانی که روی پای خود ایستادند

ژاله معین‌زاده‌میرحسینی از خیران و اعضای هیئت مدیره مجتمع نیکوکاری رعد کرمان به خبرنگار فارس گفت: از سال 86 که برای خرید به یکی از بازارچه‌های مرکز رعد رفتم با این مجموعه آشنا شدم.

وی بیان داشت: در ابتدای حضور در مجتمع نیکوکاری رعد کرمان عضو گروه بانوان این مرکز بودم و سپس به عضویت هیئت مدیره رعد درآمدم.

این بانوی خیر ابراز داشت: چند نفر از معلولانی که بر روی ویلچر بودند بعد از اینکه به مجتمع نیکوکاری رعد کرمان آمدند و از خدمات این مرکز استفاده کردند، می‌توانند روی پاهای خودشان راه بروند.

زوج‌های معلولی که سفیدبخت شده‌اند

معین‌زاده‌میرحسینی عنوان کرد: ما در مرکز رعد برای بچه‌ها جشن تولد فصلی و یا جشن عروسی برگزار می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: مجتمع نیکوکاری رعد کرمان 12 زوج و 11 نوه دارد و حدود 90 درصد زوج‌ها در این مرکز با هم آشنا شدند و مراسم عروسی این زوج‌ها هم در مجتمع رعد برگزار شده است.

معین‌زاده‌میرحسینی تصریح کرد: زوج‌های معلول یکدیگر را به خوبی درک می‌کنند و با توجه به شرایط سختی که داشته‌اند به علت مسائل کوچک زندگی خود را خراب نمی‌کنند و با شرایط زندگی سازگار هستند.

وی اظهار داشت: معلولان از زندگی این درس را یاد گرفته‌اند که گذشت داشته باشند و من از زمانی که به مجتمع نیکوکاری رعد کرمان می‌آیم، روحیه‌ام عوض شده است و از بچه‌های این مرکز انرژی مثبت می‌گیرم و احساس پرواز می‌کنم.

معلولان به من درس امید را آموختند

این عضو هیئت مدیره مجتمع نیکوکاری رعد کرمان ادامه داد: درس‌های زیادی از معلولان گرفته‌ام، اینکه باید به توانایی‌هایی که داریم، هستی ببخشیم و ذره‌ذره وجود ما توانمند است و باید به بهترین نحو از آن بهره ببریم.

معین‌زاده‌میرحسینی افزود: معلولان مجتمع نیکوکاری رعد کرمان به من «امید» را یاد دادند و اینکه در زندگی همیشه باید امید داشت و هدفمند زندگی کرد.

خیران برای کمک به معلولان پیشقدم شوند

وی تصریح کرد: ما در مجتمع نیکوکاری رعد کرمان ماهی به کسی نمی‌دهیم، بلکه به معلولان ماهی‌گیری یاد می‌دهیم تا از توانایی‌هایشان استفاده کنند.

معین‌زاده‌میرحسینی خاطرنشان کرد: تمام کارگاه‌های مجتمع نیکوکاری رعد کرمان در سه‌شنبه‌ها دایر هستند و خیران می‌توانند از این مجموعه بازدید کنند و خودشان تصمیم بگیرند که پولشان را کجا خرج کنند.

وی با اشاره به اینکه مکان فعلی مجتمع نیکوکاری رعد کرمان استیجاری است، ابراز داشت: در حال ساخت مکانی مجهز برای توان‌یابان رعد هستیم که در این زمینه به کمک خیران نیاز داریم.

عضویت 120 نفر در مجتمع نیکوکاری رعد کرمان

مسئول فنی مجتمع نیکوکاری رعد کرمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: 120 نفر از معلولان جسمی و حرکتی از مجتمع رعد خدمات دریافت می‌کنند و 87 نفر از آنها در کلاس‌های آموزشی در رشته‌های مختلف شرکت می‌کنند.

مهدیه ذوالفقاری ابراز داشت: مجتمع نیکوکاری رعد کرمان در سال 83 توسط پروفسور کریمی‌نژاد از پزشکان سیرجانی مقیم تهران راه‌اندازی شد و به افراد بالای 14 سال خدمات ارائه می‌دهد.

وی عنوان کرد: کمیته بانوان مجتمع نیکوکاری رعد کرمان با حضور 35 بانو در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و ... فعالیت می‌کند.

ذوالفقاری تصریح کرد: در مجتمع نیکوکاری رعد کرمان آموزش توان‌یابان تا رسیدن به سطح توانمندی انجام می‌شود و معلولان از خدمات فیزیوتراپی، کاردرمانی، پزشکی، روانشناسی و مددکاری بهره می‌برند.

وی افزود: خدمات ارائه شده به معلولان 100 درصد رایگان است و از نظر مجتمع نیکوکاری رعد کرمان هر فردی که دارای معلولیت جسمی و حرکتی است، برای استفاده از خدمات این مجموعه واجد شرایط است.

مسئول فنی مجتمع نیکوکاری رعد کرمان ادامه داد: هزینه‌های توان‌یابان مجتمع نیکوکاری رعد کرمان از طریق خیران، مشارکت مردمی، بازارچه‌های خیریه و یارانه بهزیستی تامین می‌شود.

ذوالفقاری ابراز داشت: تولیدات توان‌یابان مجتمع نیکوکاری رعد کرمان در بازارچه‌های خیریه‌ای به فروش می‌رسد که به مناسبت‌های مختلف از جمله روز زن، روز جهانی معلول و نوروز برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مواد اولیه مورد نیاز برای تولیدات توان‌یابان مجتمع نیکوکاری رعد کرمان توسط این مجموعه تامین می‌شود، اظهار داشت: 60 درصد درآمد حاصل از فروش تولیدات به توان‌یابان اختصاص می‌یابد و 40 درصد باقی‌مانده برای خرید مواد اولیه هزینه می‌شود.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: کارگاه‌های آشپزی، خیاطی و معرق برای توان‌یابان ایجاد شغل کرده است و آنها طی ماه درآمد دارند.

------------------------------

گزارش از: مهسا حقانیت

منبع: فارس


دفعات مشاهده: 5095 بار   |   دفعات چاپ: 1257 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 44 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

همراه شویم







   

شمعدانی کیست؟

  • پایگاه اینترنتی معلولان ایران ـ شمعدانی ـ به منظور اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به تک تک افراد جامعه کشورعزیزمان ایران راه اندازی شده است.
    شمعدانی به یک درد مشترک می پردازد.
  • درد قریب به بیست میلیون شهروند ایرانی یعنی " معلولیت " ؛ شهروندانی که با موضوع معلولیت دست به گریبانند حال یا خود عضوی دچار معلولیت دارند یا یکی و شاید دو یا سه یا ... نفر از اعضای خانواده اشان معلولیت دارند یا عضو تیم بزرگ و دلسوز توانبخشی ایران می باشند.
  • در شمعدانی می توانید از اهم اخبار معلولان، مناسب سازی محیط های شهری ( چه در همین تهران خودمان و چه در روستای خود شما)، بحث و جدلهای دولتمردان درباره معلولان، ورزش، قوانین و مقرارت کشوری و بین المللی، مقاله های مفید و سودمند و هر مطلبی مرتبط با معلولیت آگاه شوید.

اشتراک در خبرنامه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 53 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 97 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 25120964 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 5224 بازدید

شمعدانی حمایت می کند


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شمعدانی | پایگاه اینترنتی معلولان ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb