مراقبت در خانه، گامی برای بازتوانی معلولان

 | تاریخ ارسال: 1393/4/2 | 

مراقبت در خانه، گامی برای بازتوانی معلولان

تاکید کارشناسان اجتماعی بر نگهداری معلولان توسط خانواده‌ها در حالی است که حمایت مالی چندانی از سوی دولت و سازمان بهزیستی به خانواده‌هایی که از فرد معلول نگهداری می‌کنند، صورت نمی‌گیرد.

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، هم‌اکنون حداقل 600 میلیون فرد معلول در جهان به علل مختلف جسمی، روانی و اجتماعی دچار ناتوانی و معلولیت هستند که 80 درصد این افراد در کشور‌های جهان سوم زندگی می‌کنند و یک سوم آنها را کودکان تشکیل می‌دهند. در ایران، مساله معلولیت و مشکلات آن از جمله حوزه‌هایی است که مورد اختلاف نظر بسیاری از گروه‌ها است ضمن اینکه، آمار دقیقی از تعداد معلولان در کشور در دسترس نیست. آمار موجود از سرشماری سال 1385، حاکی از حضور حدود یک میلیون و 570 هزار معلول بود.

از آن زمان تا به حال با توجه به افزایش 6-7 میلیونی جمعیت کشور، می‌توان گفت که در حال حاضر به طور رسمی دو میلیون نفر در کشور دچار معلولیت‌های جدی هستند.این در حالی است که رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان از حضور بیش از سه میلیون معلول شدید و متوسط در کشور خبر داده است. البته این تعداد با احتساب معلولیت‌های خفیف احتمالاً به حدود 10 میلیون نفر می‌رسد. در همین رابطه، سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است تا پایان سال 2020، که جمعیت ایران به 94 میلیون نفر می‌رسد، آمار معلولان در ایران به حدود 5/7 میلیون نفر افزایش یابد.

معلولان و نبود امکانات

معلولان که در بسیاری از کشورها جز شهروندان درجه دو محسوب می‌شوند، در طول تاریخ همواره نادیده گرفته شده‌اند. نگاه منفی برخی فرهنگ‌ها به معلولان موجب شد تا این قشر از جامعه از سوی دولت و جامعه طرد شوند و در مکان‌هایی دور از سایر مردم قرنطینه یا در مواردی کشته شوند. برای اولین بار اما پس از پیروزی انقلاب فرانسه بود که جامعه جهانی توجهی هر چند اندک به معلولان نشان داد و امکاناتی در اختیارشان گذاشت. آسایشگاه‌های تخصصی معلولان از جمله مواردی است که در تمامی کشورها به منظور نگهداری و آموزش معلولان ساخته شده است. با وجود آنکه بسیاری از کارشناسان، نگهداری معلولان را در محیطی جدا از سایر مردم و به دور از حمایت‌های خانواده همراه با آسیب‌های روانی و اجتماعی می‌دانند، بسیاری از خانواده‌ها مهم‌ترین عامل سپردن معلولان به آسایشگاه‌ها را فقدان امکانات مناسب برای نگهداری این افراد در محیط خانه و خانواده معرفی می‌کنند. در همین رابطه، رئیس هیات مدیره جامعه خیران حامی معلولان بهزیستی کشور گفته است: مراکز نگهداری از معلولان و سالمندان نباید در جامعه وجود داشته باشد. حبیب‌الله بوربور با تاکید بر اینکه باید کاری کنیم که هیچ خانواده‌ای بچه خود را سر راه نگذارد، اظهار کرده است: باید فرهنگ نگهداری از سالمندان و معلولان در جامعه و خانواده‌‌ها نهادینه شود و نباید مراکز نگهداری از آنان وجود داشته باشد. او با بیان اینکه کودکانی که در مراکز نگهداری معلولان نگهداری می‌شوند نباید احساس تنهایی کنند، خاطرنشان کرد: این کودکان باید به خانواده‌ها سپرده شوند.

تاکید کارشناسان اجتماعی بر نگهداری معلولان توسط خانواده‌ها در حالی است که حمایت مالی چندانی از سوی دولت و سازمان بهزیستی به خانواده‌هایی که از فرد معلول نگهداری می‌کنند، صورت نمی‌گیرد. در همین رابطه، عزت‌الله خانکی، مدیر عامل موسسه خیریه معلولان ذهنی وحدت به تازگی از هزینه ماهیانه یک میلیون و دویست هزار تومانی هر معلول ذهنی خبر داده است. این میزان از هزینه نگهداری معلولان در حالی است که در سال گذشته رقم مستمری سازمان بهزیستی بر اساس بعد خانوار تحت پوشش تعیین شد و خانواده‌های یک، دو، سه، چهار و پنج نفره و بالاتر به ترتیب 48، 55، 65، 75 و 90 هزار تومان دریافت کردند. اگرچه در آن زمان مسئولان قول افزایش 30 درصدی مستمری را تا پایان سال داده بودند اما، واضح است که این میزان افزایش با هزینه واقعی نگهداری از معلولان فاصله زیادی دارد. ضمن اینکه پیش‌تر برخی از نمایندگان مجلس برخورد سازمان بهزیستی با معلولان را مورد انتقاد قرار دادند و عنوان کردند بهزیستی در مواردی کمتر از آن چه در قانون مصوب شده است، به این افراد مستمری پرداخت می‌کند.

معلولان در آسایشگاه تنها نگهداری می‌شوند

رئیس انجمن باور با تاکید بر رویکرد نگهداری معلولان در خانواده می‌گوید: واقعیت این است که خانواده‌هایی که از معلولان نگهداری می‌کنند هم متحمل هزینه‌های اضافی می‌شوند و هم استهلاک روانی به آنان وارد می‌شود. به همین دلیل، برخی ترجیح می‌دهند تا عضو معلول خانواده را به آسایشگاه‌ها بسپارند. سهیل معینی ادامه می‌دهد: معلولان در آسایشگاه‌ها تنها نگهداری می‌شوند و متاسفانه از حق زندگی کردن محروم‌اند. به طور حتم، این شرایط باید تغییر کند و برای این تغییر نیاز به حمایت‌های مالی و مددکاری از سوی دولت و سازمان بهزیستی است. او در ادامه با اشاره به میزان مستمری معلولان تصریح می‌کند: بدیهی است، این میزان از مستمری کفاف هزینه‌های این افراد را نمی‌دهد و بار اصلی را به دوش خانواده می‌اندازد. از این رو، در تلاش هستیم تا با اصلاح قانون جامع حقوق معلولان مشکل را تا حدی حل کنیم به این امید که از این پس پرداخت درستی صورت بگیرد. علاوه بر این، ارائه خدمات مددکاری برای نگهداری معلولان همچون خدمات پرستاری رایگان از سوی دولت می‌تواند به بهبود وضعیت معلولان و نگهداری آنان در خانواده کمک کند.

منبع:روزنامه آرمان


برگرفته از: سلامت نیوز


دفعات مشاهده: 5141 بار   |   دفعات چاپ: 1271 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 17 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

همراه شویم







   

شمعدانی کیست؟

  • پایگاه اینترنتی معلولان ایران ـ شمعدانی ـ به منظور اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به تک تک افراد جامعه کشورعزیزمان ایران راه اندازی شده است.
    شمعدانی به یک درد مشترک می پردازد.
  • درد قریب به بیست میلیون شهروند ایرانی یعنی " معلولیت " ؛ شهروندانی که با موضوع معلولیت دست به گریبانند حال یا خود عضوی دچار معلولیت دارند یا یکی و شاید دو یا سه یا ... نفر از اعضای خانواده اشان معلولیت دارند یا عضو تیم بزرگ و دلسوز توانبخشی ایران می باشند.
  • در شمعدانی می توانید از اهم اخبار معلولان، مناسب سازی محیط های شهری ( چه در همین تهران خودمان و چه در روستای خود شما)، بحث و جدلهای دولتمردان درباره معلولان، ورزش، قوانین و مقرارت کشوری و بین المللی، مقاله های مفید و سودمند و هر مطلبی مرتبط با معلولیت آگاه شوید.

اشتراک در خبرنامه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 53 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 53 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 25116122 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 2188 بازدید

شمعدانی حمایت می کند


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شمعدانی | پایگاه اینترنتی معلولان ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb