آغوش امن مهربانی در آسایشگاه کهریزک کرج

 | تاریخ ارسال: 1393/5/5 | 

آغوش امن مهربانی در آسایشگاه کهریزک کرج

امید به زندگی در نگاه کودک معلول موج می زند


کرج -  آسایشگاه کهریزک استان البرز با ارائه خدمات توانبخشی، مرکز نگهدار کودکان معلول و سالمندان مرد و زن چند سالی است که آغوش پر مهرش را برای سالمندان و کودکان معلول و افراد ناتوان گشوده و توانسته خدمات مناسبی را به این افراد ارائه کند. حضور خیران و حمایت از افراد ناتوان کم بضاعت مهمترین ویژگی این اسایشگاه است.

اگر اندکی به اطرافمان دقت کنیم، اگر گاهی اوقات از روزمرگی که در آن قرار گرفته ایم جدا شویم، مکانهایی را می بینیم که در آن فرشتگان زمینی به این سو و آن سو می روند و مهر و محبت به همنوعان خود ارزانی می دارند. یکی از این مکانها آسایشگاه کهریزک است. در سال 51 دکترمحمدرضا حکیم زاده آسایشگاه کهریزک را در روستای کهریزک بنا کرد و سالمندان را درآن مکان تحت مراقبت قرار داد.

سالها بعد در سال 80 خیران تصمیم گرفتند در البرز نیز آسایشگاه کهریزک استان را پایه ریزی کنند. این طرح در زمینی به مساحت 80 هزار متر مربع آغاز شد و همچنان عملیات ساخت قسمتهای مختلف ادامه دارد.

آسایشگاه کهریزک استان البرز دارای مرکز جامع خدمات توانبخشی درساختمان اقاقیا، مرکز نگهداری و توانبخشی کودکان معلول در ساختمان نیلوفر، مرکز نگهداری و توانبخشی سالمندان و معلولان در ساختمان یاس، سوئیت های سالمندی در ساختمان گلها، مرکز نگهداری و توانبخشی سالمندان زن درساختمان رز، مرکز نگهداری و توانبخشی سالمندان مرد در ساختمان لاله، مرکز فرهنگی – تفریحی شقایق، ساختمان رختشویخانه و آشپزخانه صنعتی است که اکنون مراکز اقاقیا، نیلوفرقابل استفاده و بهره برداری است و مابقی در دست ساخت و نیازمند کمک خیران است.

کهریزک را دوست دارم

یکی از سالمندانی که در کهریزک تحت مراقبت و آموزش است می گوید: کهریزک را دوست دارم، در خانه تنها هستم اما وقتی به کهریزک می آیم در کنار دوستان بهترین ساعات عمرم را می گذرانم.

فاطمه صادقی عباسی می افزاید: مربیان اینجا را دوست دارم و به شوق دیدار آنها  به کهریزک می آیم. اگر مربیانم نبودند من سالها پیش فلج شده بودم.

سالمند 70 ساله دیگری می گوید:در خانه 2 فرزند مجرد و یک معلول دارم. 5 سال  است که برای آموزش و شرکت در کلاسهای کهریزک به اینجا می آیم. از وقتی به این مکان آمده ام روحیه ام تغییر کرده است و به زندگی امیدوار شده ام.

AWT IMAGE

حرم کولیوند ادامه می دهد: در کلاسهای روانشناسی، ورزشی، آب درمانی، سواد آموزی شرکت می کنیم و لذت می بریم.

  8سال است که خود را وقف کهریزک کرده ام

بانوی نیکوکار که 8 سال در کنار سالمندان اوقاتش را می گذراند و چهره محبوب سالمندان است می گوید: سالها پیش وقتی فرزندانم به خارج از کشور رفتند و از تنهایی رنج می بردم توسط دندانپزشکم با این مکان آشنا شدم.

سلطنت خزعل زاده می افزید: وقتی به این مکان آمدم شوق کمک به سالمندان مرا پایبند این مرکز کرد و سالهاست که اوقاتم را در کنار سالمندان می گذرانم.

وی می گوید: علاقه بین ما دو طرفه است هر روز صبح آنها را ازسرویس رفت و آمدشان تحویل می گیرم و تا ساعت 2 تا اینکه دوباره تحویل سرویسشان بدهم مشغول آموزش و مراقبت از آنها هستم.

خزعل زاده می گوید: مدرک هیدروتراپی از انگلیس دارم و هفته ای 2 روز برای سالمندان آب درمانی انجام می دهم.

وی می گوید: روزهای زوج زنان و روزهای فرد با مردان سالمند در ارتباط هستیم. هر روز از 100 سالمند مراقبت می کنیم. در بخش های ورزشی، کاردرمانی، روانشناسی فیزویتراپی، هیدروتراپی، پزشک و پرستاری، سواد آموزی، شعر خوانی، داستان گویی تحت مراقبت و آموزش قرار می گیرند.

سالمندان در کهریزک به زندگی امیدوارمی شوند

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی و سالمندی و مسئول گروه سالمندان کهریزک استان می گوید: در این مرکز جلسات روانشناسی، مشاوره سالمند، تقویت حافظه، حل مساله، مهارتهای مدیریت بحران سالمندی و گروه درمانی انجام می شود.

اعظم زارعی می افزاید: مراقبت در خانه بخش دیگر اقدامات این مرکزاست. به صورت ماهیانه برخی از سالمندان که توانایی آمدن به آسایشگاه را ندارند، با برنامه روانشناسی و مشاوره خانواده درمانی در خانه تحت مراقبت قرار دارند.

وی می گوید: برنامه رواشناسی سالمندان با هدف سلامت روان، افزایش کیفیت زندگی و جلوگیری از افت حافظه انجام می شود.

زارعی می گوید :عوامل محیطی، وضعیت ارتباطی و مشکلاتی که با فرزندان دارند باعث مشکلات روحی آنها می شود و سلامتشان را به خطر می اندازد.

وی ادامه می دهد:سعی می کنیم روابط اجتماعی سالمند را تقویت کنیم. این اقدام باعث افزایش سلامت جسمانی، قدرت تصمیم گیری، تغییرنحوه تفکر و نگرش می شود.

AWT IMAGE

برای اتمام طرح ها به کمک خیران در این مرکز نیاز داریم

مدیر آسایشگاه خیریه استان البرز که 5 سال است مدیریت این مجموعه را بر عهده دارد می گوید: با تکمیل طرح های آسایشگاه کهریزک قصد داریم سالمندان استان را که نیاز به مراقبت و نگهداری دارند را تحت پوشش قرار دهیم.

افشین وجدانی روشن درباره کلینیک توانبخشی دکتر حکیم زاده که بخش اعظم آن با کمک خیران اداره  می شود، می گوید: این کلینیک مرکز جامعی است که خدماتی نظیر فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، تربیت شنیداری و شنوایی سنجی، روانشناسی، تغذیه، مددکاری، هیدروتراپی، ارتوپدی فنی و بینایی سنجی، پزشکی، دندانپزشکی، ئنئانپزشکی، مامایی، پرستاری، نوارقلب، پانسمان و بخیه، طب فیزیکی، سالمندی، داخلی، گوش و حلق و بینی، آزمایشگاهی، رادیولوژی، سونوگرافی، داروخانه و نوار عصب و عضله، خدمات مراقبتی، درمانی و توانبخشی روزانه و درخانه را ارائه می دهد.

عدم افزایش تعرفه ویزیت بیماران طی دو سال

وی می افزاید: پذیرش در این مرکز برای عموم شهروندان در استان آزاد است. در بخش کودکان از سایر استانها نظیر نوشهر، تبریز و کرمانشاه مراجعه کننده داریم. تعرفه خدمات پزشکی در این مرکز از دو سال گذشته تاکنون هیچ تغییری نکرده است و بیماران با 6 هزارتومان در این مرکز ویزیت می شوند.         

وجدانی روشن ادامه می دهد: 202 نفر در این مرکز به صورت استخدام فعالیت می کنند و مابقی افراد خیری هستند که در مجموعه به کمک رسانی مشغولند.

وی با اشاره به اینکه همه اقدامات این مرکز به صورت علمی انجام می شود گفت: خدمات در کهریزک به صورت علمی و کم نظیر به سالمندان و کودکان معلول ارائه می شود. خدمات مراقبت در خانه سالمندان به صورت الگو گرفته از فرانسه، انگلیس و سوئد انجام می شود.

مدیر آسایشگاه کهریزک درباره نحوه پذیرش سالمندان اینگونه می گوید:سالمندان از سوی کمیته امداد و بهزیستی به این مرکز معرفی و از خدمات رایگان بهره مند می شوند. اگر سالمندی خود به مرکز ما مراجعه کند در قسمت مددکاری تعیین می شود که از چند درصد تخفیف بهره خواهد برد و این خدمات شمال 10 تا 100 درصد تخفیف هستند.    

تاسیس خانه آلزایمر در کهریزک

وی با اشاره به تخصصی کردن این مرکز در حوزه سالمندان می افزاید: در فکر این هستیم که خانه آلزایمر در این مرکز تاسیس کنیم که این امر نیاز به تامین بودجه از سوی خیران دارد. 

وجدانی روشن درباره پایان کار طرح های نیمه تمام این مرکز اینگونه می گوید: امید است با کمک خیران در سال 95 تمام مجموعه های نیمه تمام به صورت کامل به بهره برداری برسد.    

وجدانی روشن با اشاره به قسمتی از کهریزک که به کودکان معلول اختصاص داده شده می افزاید: باتوجه به اینکه کهریزک مکانی است برای نگهداری سالمند اما در البرز، بخشی قسمتی را برای کودکان معلول عمیق با آی کیو زیر 25 قراردادیم که به صورت شبانه روزی نگهداری می شوند. در بخش دیگرنیز کودکان تربیت پذیر به صورت روزانه به مرکز مراجعه می کنند و زیر نظرمربیان کاردرمانی می شوند. کهریزک به طور تخصصی در حوزه سالمند  فعالیت می کند اما اکنون که میزبان این کودکان هستیم از آنها به نحو مطلوب نگهداری می کنیم.

......................

فتانه احدی


دفعات مشاهده: 3492 بار   |   دفعات چاپ: 997 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 5 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

همراه شویم







   

شمعدانی کیست؟

  • پایگاه اینترنتی معلولان ایران ـ شمعدانی ـ به منظور اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به تک تک افراد جامعه کشورعزیزمان ایران راه اندازی شده است.
    شمعدانی به یک درد مشترک می پردازد.
  • درد قریب به بیست میلیون شهروند ایرانی یعنی " معلولیت " ؛ شهروندانی که با موضوع معلولیت دست به گریبانند حال یا خود عضوی دچار معلولیت دارند یا یکی و شاید دو یا سه یا ... نفر از اعضای خانواده اشان معلولیت دارند یا عضو تیم بزرگ و دلسوز توانبخشی ایران می باشند.
  • در شمعدانی می توانید از اهم اخبار معلولان، مناسب سازی محیط های شهری ( چه در همین تهران خودمان و چه در روستای خود شما)، بحث و جدلهای دولتمردان درباره معلولان، ورزش، قوانین و مقرارت کشوری و بین المللی، مقاله های مفید و سودمند و هر مطلبی مرتبط با معلولیت آگاه شوید.

اشتراک در خبرنامه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 53 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 58 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 25120298 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 5839 بازدید

شمعدانی حمایت می کند


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شمعدانی | پایگاه اینترنتی معلولان ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb