مناسب‌سازی فضای شهری در گرو تصویب اصلاح قانون حمایت از معلولان است

 | تاریخ ارسال: 1393/10/8 | 

معاون توان‌بخشی بهزیستی:
مناسب‌سازی فضای شهری در گرو تصویب اصلاح قانون حمایت از معلولان است


معاون توان‌بخشی سازمان بهزیستی گفت: با تصویب بازنگری قانون جامع حمایت از معلولان در مجلس شورای اسلامی، مشکلات عدم اجرایی شدن این قانون در کشور برطرف می‌شود.
 یحیی سخنگویی در حاشیه برگزاری همایش حقوق شهروندی برای همه شهروندان اظهار کرد: اگر بخواهیم عمر طولانی داشته باشیم باید به دوره پیری وارد شویم.

وی افزود: معلولیت و دوره سالمندی در انتظار همه افراد جامعه است، به همین دلیل باید برای فراهم کردن عبور و مرور آسان آن‌ها در معابر، اقدامات مناسب‌سازی مطلوبی در شهرها توسط مسئولان با برنامه‌ریزی منسجمی صورت گیرد.

معاون توان‌بخشی سازمان بهزیستی بیان کرد: باید مناسب‌سازی معابر عمومی سرلوحه کار همه مسئولان قرار گیرد تا مردم به راحتی برای رفع مشکلات و درخواست نیازهایشان به آن‌ها در دستگاه‌های اجرایی مراجعه کنند و یا از امکانات شهری بهره‌گیری مناسبی داشته باشند.

این مسئول با اشاره به اینکه 15 درصد مردم در دنیا معلول هستند، عنوان کرد: یک میلیارد نفر در جهان و 10 میلیون نفر در کشور ما معلول هستند که بیشتر آن‌ها معلولیت متوسط و خفیف دارند.

معاون توان‌بخشی سازمان بهزیستی ادامه داد: به همین دلیل آمار آن‌ها در جامعه زیاد به چشم نمی‌آید اما با این وجود یک و نیم میلیون نفر آن‌ها معلولیت شدید دارند که آمار قابل توجهی است و باید اقدامات مؤثری برای عبور و مرور آن‌ها در معابر انجام داد.

این مسئول به ماده دو قانون مناسب‌سازی اشاره کرد و افزود: این قانون با صراحت، به مناسب‌سازی شهری می‌پردازد و سازمان بهزیستی را ناظر بر آن می‌داند اما ماده 16 همین قانون اجازه اجرایی شدن کامل مناسب‌سازی را منوط به اعتبارات کافی سازمان‌ها می‌داند که این مطلب موجب عدم اجرایی شدن این مهم در جامعه تاکنون شده است.

وی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی کشور قانون جامع حمایت از معلولان را پیگیری کرده است، خاطرنشان کرد: اکنون بازنگری این قانون با بررسی‌های لازم از جمله حذف ماده 16 این قانون انجام شده و به هیئت وزیران رسیده است که بعد از تصویب نهایی در این هیئت به مجلس شورای اسلامی می‌رسد تا با تصویب آن، مشکلات عدم مناسب‌سازی محیط شهری برطرف شود.

معاون توان‌بخشی سازمان بهزیستی بیان کرد: بعد از تصویب قانون نامبرده، سازمان‌ها مکلف هستند که در مناسب‌سازی شهری اقدامات لازم را انجام دهند و دیگر به بهانه کمبود اعتبارات نمی‌توانند در این مهم کوتاهی کنند.

وی قانون جامع حمایت از حقوق معلولان را اصلی‌ترین سند حقوقی مرتبط با معلولان دانست و یادآور شد: این قانون به نوعی هویت اجتماعی معلولان محسوب می‌شود و باید آن‌ها از امکانات شهری همانند افراد عادی برخوردار باشند.

این مسئول ضعف‌های محتوایی و ساختاری قانون جامع، بی‌توجهی مسئولان امر نسبت به ضرورت اجرای آن و نبود ضمانت اجرایی کافی برای اجرای صحیح قانون را از مهم‌ترین عوامل عدم اجرایی شدن قانون جامع حمایت از معلولان برشمرد.

معاون توان‌بخشی سازمان بهزیستی اضافه کرد: معلولان شهروندان جامعه هستند و ما باید وظیفه خود را در قبال آن‌ها انجام دهیم تا آن‌ها از امکانات شهری همانند افراد دیگر جامعه به صورت مساوی برخوردار شوند.

منبع:فارس


دفعات مشاهده: 1330 بار   |   دفعات چاپ: 447 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

همراه شویم







   

شمعدانی کیست؟

  • پایگاه اینترنتی معلولان ایران ـ شمعدانی ـ به منظور اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به تک تک افراد جامعه کشورعزیزمان ایران راه اندازی شده است.
    شمعدانی به یک درد مشترک می پردازد.
  • درد قریب به بیست میلیون شهروند ایرانی یعنی " معلولیت " ؛ شهروندانی که با موضوع معلولیت دست به گریبانند حال یا خود عضوی دچار معلولیت دارند یا یکی و شاید دو یا سه یا ... نفر از اعضای خانواده اشان معلولیت دارند یا عضو تیم بزرگ و دلسوز توانبخشی ایران می باشند.
  • در شمعدانی می توانید از اهم اخبار معلولان، مناسب سازی محیط های شهری ( چه در همین تهران خودمان و چه در روستای خود شما)، بحث و جدلهای دولتمردان درباره معلولان، ورزش، قوانین و مقرارت کشوری و بین المللی، مقاله های مفید و سودمند و هر مطلبی مرتبط با معلولیت آگاه شوید.

اشتراک در خبرنامه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 53 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 59 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 25172015 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 2915 بازدید

شمعدانی حمایت می کند


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شمعدانی | پایگاه اینترنتی معلولان ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb