جانبازان و معلولان در بن بست خیابان های شهری آبادان

 | تاریخ ارسال: 1393/11/9 | 

جانبازان و معلولان در بن بست خیابان های شهری آبادان


آبادان- بیشتر خیابان ها، پیاده روها و معابر شهری آبادان نشانی از 'مناسب سازی'تردد معلولان و جانبازان ندارد و باید از مسئولان دستگاه های اجرایی پرسید که 'اگر شما به جای این قشر بودید، چه می کردید؟'
برخورد با تیر چراغ برق وسط پیاده رو، تجاوز موتورسوارانی که خود را ملزم به رعایت هیچ قانونی نمی دانند و چاله چوله های خیابان ها، همه و همه از مشکلات معلولان و جانبازانی است که می خواند با ویلچر از خیابان ها عبور کنند.

وضعیت نابسامان خیابان ها و مناسب سازی نشدن خیابان ها و پارک های شهری آبادان، باعث گلایه های این قشر از جامعه را به همراه داشته است.

طراحی مبلمان و فضای شهری برای افراد معلول، کم توان و جانبازان که نیاز به حمایت اجتماعی دارند به عنوان یک ضرورت در معماری شهر و ساخت خیابان های آن محسوب شده که در آبادان کمتر به آن توجه شده است.

چندی پیش عموی جانباز یکی از دوستان پس از سال ها دوری برای تجدید خاطره دوران هشت سال دفاع مقدس به آبادان آمد، او به دلیل آسیبی که در جنگ به پایش وارد شد، مجبور است از عصا استفاده کند.

به گفته وابستگان این جانباز، پس از سال ها از پایان جنگ تحمیلی در همان ابتدای راه متوجه شدیم معابر شهر آبادان جایی مناسبی برای پیاده روی حتی برای یک انسان سالم نیست چه رسد به این که پای یاری رسان نباشد.

در طول مسیر با پستی و بلندی مداوم و شاخ و برگ درختان و حتی موتور پارک شده و نیز مصالح ساختمان دست وپنجه نرم کردیم، خلاصه با تمام سختی ها به مرکز شهر رسیدیم.

عمو بهتر می دید که شهر بعد از جنگ چقدر تغییر کرده، هنوز جای ترکش ها روی دیوار سینما و تیرهای چراغ برق مانده بود.

از سوی دیگر نبود توقفگاه و ازدیاد قارچ گونه دستفروشان در هسته مرکزی شهر آبادان عامل اصلی ترافیک در خیابان لین 1 و چهار راه احمدآباد، امیرکبیر و خیابان امام خمینی(ره) این شهر شده است و راه رفتن را برای افراد سالم نیز با مشکل مواجه کرده است.

سکونت تعداد زیادی از جانبازان دفاع مقدس در شهر آبادان و حضور برخی از رزمندگان جنگ تحمیلی از شهرهای آبادان این سوال را در ذهن تداعی می کند که چرا برای پارک خودروهای این عزیزان در خیابان های اصلی و تردد آنها با در پیاده روی ها چاره ای اندیشیده نشده است.

یک معلول آبادانی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از مشکلات اساسی معلولان در آبادان بحث عبور و مرور و تردد آنها در خیابان های اصلی شهر به ویژه خیابان لین 1 و امیرکبیر است.

این معلول که خواست نامش گفته نشو، اظهار داشت:وجود سد معبرهای مختلف و بساطی های گوناگون در پیاده روها عبور و مرور معلولان را با خطر مواجه کرده است.

وی افزود:درآبادان محلی برای پارک وسایل نقلیه معلولان وجود ندارد و مسوولان شهری باید فکری برای معلولان و جانبازان کنند.

خانم 'م.ب' معلول آبادانی نیز بر این اعتقاد است که پیاده روها پر از موانع طبیعی و غیرطبیعی نظیر درخت، تیرهای برق، چاله و چوله، شیب نامناسب، حفاظ های آهنی است.

وی ادامه داد:شهرداری می تواند حفاظ های آهنی که برای جلوگیری از ورود موتورها نصب شده است را از داخل پیاده روها جمع کند، یا چاله چوله ها را هموار کند، اصلاح شیب پیاده رو ها نیز ساده است و برخی از مشکلات معلولان و جانبازان را حل می کند.

وی می گوید:در مواردی که درخت یا تیر چراغ برق در پیاده رو وجود دارد، شهرداری می تواند، راه جایگزین برای تردد این قشر مشخص کند و با طراحی یک پل ساده روی جوی آب، امکان ورود و ادامه مسیر را به خیابان فراهم نماید.

به گفته این خانم معلول، 'پیاده رو فقط یک بخش از مشکلات اصلی معلولان و جانبازان است چراکه بیشتر خیابان ها، ورودی ادارات دولتی، پاساژها و مراکز تفریحی و خدماتی نیازمند مناسب سازی و اصلاح است.

رییس اداره بهزیستی شهرستان آبادان نیز با انتقاد از همکاری نکردن دستگاه های اجرایی برای مناسب سازی خیابان ها و پیاده روهای شهری آبادان گفت:شهرداری برای اجرای طرح های عمرانی خود مشاوره ای از این ارگان نمی گیرد.

'جلیل مختار' افزود:خیابان ها، پیاده روها و پارک های آبادان برای معلولان مناسب نیست و پستی و بلندی های زیادی دارند و تاکنون به درخواست های اداره بهزیستی برای مناسب سازی آنها ترتیب اثر داده نشده است.

معاون خدمات شهری شهرداری آبادان نیز د گفت و گو با ایرنا، از اجرای پروژه بهسازی و یکسان سازی پیاده رو، اصلاح و سر پوشیده کردن کانال های روباز و طراحی جدید پیاده روی های پارک های شهری آبادان به منظور تسهیل عبور و مرور معلولین و جانبازان خبر داد.

'حبیب اله رشتی پور' افزود:اصلاح معابر و مناسب سازی پارک ها برای تردد معلولان و جانبازان طی نشست های مشترکی به مدیران مناطق سه گانه شهرداری آبادان منعکس شده و در احداث خیابان ها و پارک های جدید مدنظر قرار گرفته است.

رشتی پور گفت:با توجه به ورود مهیمان نوروزی و رزمندگان دوران دفاع مقدس در سفرهای نوروزی به شهر آبادان، تا اسفندماه تمام پارک های و معابر شهری برای حرکت این عزیزان مناسب سازی می شود.

منبع: ایرنا


دفعات مشاهده: 2395 بار   |   دفعات چاپ: 739 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

همراه شویم







   

شمعدانی کیست؟

  • پایگاه اینترنتی معلولان ایران ـ شمعدانی ـ به منظور اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به تک تک افراد جامعه کشورعزیزمان ایران راه اندازی شده است.
    شمعدانی به یک درد مشترک می پردازد.
  • درد قریب به بیست میلیون شهروند ایرانی یعنی " معلولیت " ؛ شهروندانی که با موضوع معلولیت دست به گریبانند حال یا خود عضوی دچار معلولیت دارند یا یکی و شاید دو یا سه یا ... نفر از اعضای خانواده اشان معلولیت دارند یا عضو تیم بزرگ و دلسوز توانبخشی ایران می باشند.
  • در شمعدانی می توانید از اهم اخبار معلولان، مناسب سازی محیط های شهری ( چه در همین تهران خودمان و چه در روستای خود شما)، بحث و جدلهای دولتمردان درباره معلولان، ورزش، قوانین و مقرارت کشوری و بین المللی، مقاله های مفید و سودمند و هر مطلبی مرتبط با معلولیت آگاه شوید.

اشتراک در خبرنامه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 53 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 26 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 25162508 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 2291 بازدید

شمعدانی حمایت می کند


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شمعدانی | پایگاه اینترنتی معلولان ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb