غواصی افراد معلول در دریاچه آهنک

 | تاریخ ارسال: 1394/5/29 | 

غواصی افراد معلول در دریاچه آهنک

AWT IMAGE

سعید ضروری ماجواجوی پر تلاش

غواصی به عنوان یکی از پرهیجان ترین فعالیت های آبی همواره مورد توجه بسیاری از ماجراجویان قرار می گیرد. حس کشف دنیای زیر آب و شنا در کنار ماهی ها و گیاهان آبی، تجربه بی وزنی و بودن در محیطی کاملا متفاوت تنها با غواصی امکان پذیر است. در این میان گروهی از افراد دارای معلولیت با نام باوری های ماجراجو و با شعار «ماجراجویی برای همه» در دریاچه زیبای آهنک واقع در سیمین دشت فیروزکوه به غواصی و ماجراجویی پرداختند. سفر این افراد با خودرو های آفرود و با عبور از مسیرهای پر شیب و کوه های زیبای منطقه سیمین دشت صورت پذیرفت. کوه های بلندی که به علت فرسایش اشکال زیبا و باورنکردنی به خود گرفته بودند که در ابتدای سفر، آغازی زیبا را رغم زد. عبور از مسیرهای خاکی با شیب تند با چشم انداز زیبای دره ای سرسبز هیجان سفر را دوچندان می کرد و با رسیدن به دریاچه آهنک بخش دوم سفر آغاز شد. با راه اندازی کمپ و برپایی سایه بان ها افراد دارای معلولیت پس از یادگیری نکات ایمنی و علایم ارتباط زیر آبی توسط تیم زبده غواصی برای ماجراجویی در دریاچه آماده شدند. ورود افراد دارای محدودیت حرکتی به درون آب با کمک تیم غواصی میسر شد و یکی پس از دیگری لذت غواصی و بی وزنی و تماشا و لمس دنیای زیر آب را تجربه کردند، تجربه ای به یاد ماندنی که شاید کمتر کسی جرات انجامش را دارد. حضور شش فرد با معلولیت های ناشی از دیستروفی، نابینایی، ناشنوایی، فلج اطفال و ضایعه نخاعی که با تمام وجودشان منتظر ورود به دنیای گیاهان انبوه آبی و و قلمرو ماهیان دریاچه بودند که حضورشان جو دریاچه و افراد حاضر در اطراف آن را تحت تاثیر قرار داد. دنیای دیدنی زیر آب برای ستار افزا با وجود نابینایی لمس پذیر و فوق العاده بود و معتقد است وقتی به آب اعتماد کنی آب هم به شما اعتماد می کند، ستار با غلبه بر استرس هایش توانست لذت بی وزنی و بودن در شرایطی کاملا متفاوت را تجربه کند و برای حسین حاجیها با وجود معلولیت جسمی حرکتی، شناوری در دنیای دیگری بود، برای سهیلا نوری غواصی سرک کشیدن به دنیای ناشناسی بود و حس کردن خنکای آب در آفتاب داغ مرداد ماه و دیدن تلالو پرتوهای خورشید از میان گیاهان در اعماق دریاچه تجربه ای وصف نشدنی و باور نکردنی را برایش رغم زد. 
غواصی و رویارویی با دنیای متفاوت زیر آب برای هر کسی چالش روبرو شدن با ترس ها، استرس ها و تمرین داشتن تمرکز برای نفس کشیدن است. برای افراد دارای معلولیت این چالش ها به دلیل محدودیت های حرکتی دوچندان خواهد بود و اراده ای بیشتر برای غلبه بر این چالش ها نیاز است. اما گروه ماجراجو با غلبه بر تمام چالش ها توانستند ثابت کنند برای اراده های بیدار هیچ مانعی نمی تواند جلوی لذت بردنشان از زندگی شود.  
سعید پروین مربی ارشد غواصی که اجرای بخش غواصی را در این سفر بر عهده داشت معتقد است غواصی یکی از ورزش های پر طرفدار است که افراد معلول در ایران تا به امروز از آن بی بهره بوده اند و ما در این برنامه سعی کردیم افرادی که محدودیت جسمی حرکتی دارند را با غواصی آشنا کنیم تا لذت و هیجان دنیای زیر آب را از نزدیک لمس کنند .افراد از اولین لحظه ای که وارد محیط زیر آب میشوند احساس خوبی به آنها دست می دهد. یک دنیای کاملا متفاوت، احساس آزادی، بی وزنی و سکوت مطلق را تجربه می کنند. افراد دارای معلولیت در طول غواصی محدودیت های فیزیکی را فراموش کرده و آزادانه به هر سو می روند همچنین غواصی بر روی افراد دارای معلولیت یک اثر روانی مثبت دارد زیرا تجربه و شناوری در زیر آب برای افراد دارای معلولیت و سالم یکسان است. این برنامه غواصی در شرایط کاملا ایمن و در یک محیط کنترل شده همراه با مربی بین المللی غواصی انجام شد . 
نویسنده: سعید ضروری
روزنامه تجارت / صفحه گردشگری / شماره 526 تاریخ  27/05/1394


دفعات مشاهده: 5052 بار   |   دفعات چاپ: 1106 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

همراه شویم







   

شمعدانی کیست؟

  • پایگاه اینترنتی معلولان ایران ـ شمعدانی ـ به منظور اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به تک تک افراد جامعه کشورعزیزمان ایران راه اندازی شده است.
    شمعدانی به یک درد مشترک می پردازد.
  • درد قریب به بیست میلیون شهروند ایرانی یعنی " معلولیت " ؛ شهروندانی که با موضوع معلولیت دست به گریبانند حال یا خود عضوی دچار معلولیت دارند یا یکی و شاید دو یا سه یا ... نفر از اعضای خانواده اشان معلولیت دارند یا عضو تیم بزرگ و دلسوز توانبخشی ایران می باشند.
  • در شمعدانی می توانید از اهم اخبار معلولان، مناسب سازی محیط های شهری ( چه در همین تهران خودمان و چه در روستای خود شما)، بحث و جدلهای دولتمردان درباره معلولان، ورزش، قوانین و مقرارت کشوری و بین المللی، مقاله های مفید و سودمند و هر مطلبی مرتبط با معلولیت آگاه شوید.

اشتراک در خبرنامه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 53 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 12 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 25094133 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 5534 بازدید

شمعدانی حمایت می کند


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شمعدانی | پایگاه اینترنتی معلولان ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb