وعده های شغلی به معلولان؛ نوید یا بعید!

 | تاریخ ارسال: 1395/2/15 | 

وعده های شغلی به معلولان؛ نوید یا بعید!

AWT IMAGE

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران - تهران
به گفته رئیس بهزیستی این سازمان در آینده حق بیمه استخدام معلولان و 30 درصد از حقوق مددجویان شاغل در کارگاه ها را می پردازد؛ وعده هایی که با توجه به سابقه این سازمان نمی توان چندان بدانها دلخوش بود.
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، انوشیروان محسنی بندپی گفته است: به منظور استقبال کارفرمایان از استخدام معلولان و مددجویان بهزیستی برای آنها مشوق هایی در نظر گرفته ایم؛ به طوری که پرداخت حق بیمه آنها یکی از اقدامات ما است. همچنین پرداخت ۳۰ درصد حقوق مددجویان شاغل در کارگاه ها نیز از دیگر برنامه هایی است که سعی در تحقق آن داریم.
سازمان بهزیستی پیش از این هم چنین طرح هایی را در دستور کار داشت. به طور مثال سال ها پیش به کارفرمایانی که معلولان را استخدام می کردند وام تعلق می گرفت. اما دیری نپایید که تنش میان معلول، کارفرما و بهزیستی بالا گرفت؛ چون بهزیستی در پرداخت وام ها بدقولی می کرد.
طرح پرداخت حق بیمه معلولان به کارفرمایان از سوی بهزیستی هم موضوع جدیدی نیست. سابقا سازمان بهزیستی چنین طرحی را در دستور کار داشت که  آن هم تنها چند ماه دوام آورد و در ایستگاه بد قولی متوقف شد. وقتی هم که علت را جویا می شدیم می گفتند «پول نداریم»؛ واژه ای که سال ها است در راهروهای بهزیستی از زبان کارکنان به گوش معلولان می رسد.
بودجه یا به بهزیستی نمی رسد یا همه آن صرف پرداخت حقوق پرسنل می شود. اینجا است که باید پرسید فلسفه وجودی بهزیستی چیست و چرا سازمان تشکیل شده شهید فیاض بخش بعد از 36 سال هنوز خروجی قابل ملاحظه ای ندارد و به دور درجای خود ادامه می دهد؟ هر روز بر خیل پشت نوبتی ها اضافه می شود و توانمندی در این سازمان واژه ای فراموش شده است.
این در حالی است که به گفته برخی کارشناسان، بودجه این سازمان صرف فقرا می شود؛ در حالی که از ابتدا قرار نبوده این اتفاق بیفتد بلکه باید بودجه بهزیستی صرف توانمندسازی معلولان شود.
دکتر محمد زاهدی اصل که از پایه گذاران سازمان بهزیستی در بدو پیروزی انقلاب اسلامی است درباره عملکرد بهزیستی می گوید: متأسفانه سازمان بهزیستی به تدریج در عمل تبدیل به یک سازمان گداپرور شده است. این نقطه ضعف سازمان بهزیستی کشور است که در شأن ملت و دولت ما نیست.
آمارهای رسمی از بیکاری 60 درصدی معلولان حکایت دارد. اما برای اینکه معلولان توانمند شوند چه باید کرد؟ یکی از راه ها ارائه امتیازهای قانونی است. قانون می گوید 3 درصد از مجوزهای استخدامی دستگاه های دولتی و عمومی باید به معلولان واجد شرایط اختصاص یابد. اما نه تنها کارفرمایان بخش خصوصی علاقه چندانی به این ماجرا ندارند بلکه  دستگاه های دولتی نیز به معلولان تابلوی ورود ممنوع نشان می دهند. امتناع حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش احمدی نژاد از استخدام 1200 معلول در سال 1391 یکی از مواردی بود که خبرش در رسانه ها بازتاب بیشتری  نسبت به صدها مورد خرد و کلان استخدام معلولان داشت.
با این وجود قائم مقام توانمندسازی سازمان بهزیستی، هم اکنون درباره جزئیات ارائه مشوق های استخدامی به معلولان می گوید: بر اساس برنامه بهزیستی سهم کارفرما از بیمه تا 23 درصد توسط بهزیستی پرداخت می شود. همچنین بسته به شرایط معلولانی که کارآیی کمی دارند، بین 10 تا 50 درصد حقوق آنها توسط بهزیستی پرداخت می شود. از طرفی  این کارفرمایان می توانند از تسهیلات بانکی ارزان قیمت با 4 درصد سود بین 15 تا 20 میلیون تومان بهره مند شوند.
به گفته عبدالله زاده، سال گذشته نزدیک به 20 میلیارد تومان برای اشتغال معلولان از سوی بهزیستی هزینه شد که این اعتبار یا به کارفرمایان یا به بیمه معلولانی که به صورت خویش فرما خود اشتغالی کرده اند پرداخت شده است. البته با احتساب توانمندی زنان سرپرست خانوار این مبلغ نزدیک به 21 میلیارد بوده است.
اما یکی از راه های تحقق وعده های شغلی و استخدامی به معلولان از جاده «قانون حمایت از حقوق معلولان» عبور می کند؛ اصلاحیه ای که پس از گذشت 3 سال کار کارشناسی و عبور از فیلترهای دولت و مجلس، به دست شورای نگهبان رسید و این شورا لایحه معلولان را 29 فروردین ماه به دلیل ایرادات قانونی به مجلس برگشت داد.
حتی در صورتی که شورای نگهبان لایحه را تصویب کند، اجرای بندهای آن احتمالا از چالش های آینده بهزیستی خواهد بود؛ زیرا لایحه در 66 ماده تصویب شده که اجرای برخی مواد آن از جمله افزایش مستمری معلولان به یک ماه حقوق کامل وزارت کار، نیاز به بودجه ای هنگفت دارد که با بودجه 1800 میلیارد تومان بهزیستی نمی توان از عهده آن برآمد.
 


دفعات مشاهده: 5121 بار   |   دفعات چاپ: 979 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

همراه شویم







   

شمعدانی کیست؟

  • پایگاه اینترنتی معلولان ایران ـ شمعدانی ـ به منظور اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به تک تک افراد جامعه کشورعزیزمان ایران راه اندازی شده است.
    شمعدانی به یک درد مشترک می پردازد.
  • درد قریب به بیست میلیون شهروند ایرانی یعنی " معلولیت " ؛ شهروندانی که با موضوع معلولیت دست به گریبانند حال یا خود عضوی دچار معلولیت دارند یا یکی و شاید دو یا سه یا ... نفر از اعضای خانواده اشان معلولیت دارند یا عضو تیم بزرگ و دلسوز توانبخشی ایران می باشند.
  • در شمعدانی می توانید از اهم اخبار معلولان، مناسب سازی محیط های شهری ( چه در همین تهران خودمان و چه در روستای خود شما)، بحث و جدلهای دولتمردان درباره معلولان، ورزش، قوانین و مقرارت کشوری و بین المللی، مقاله های مفید و سودمند و هر مطلبی مرتبط با معلولیت آگاه شوید.

اشتراک در خبرنامه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 53 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 53 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 25116240 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 2188 بازدید

شمعدانی حمایت می کند


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شمعدانی | پایگاه اینترنتی معلولان ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb