سایت نابینایان نهاد کتابخانه‌ها رونمایی شد

 | تاریخ ارسال: 1395/5/13 | 


با حضور مختارپور؛

سایت نابینایان نهاد کتابخانه‌ها رونمایی شد


نسخه آزمایشی وبسایت کم بینایان و نابینایان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیین رونمایی از نسخه آزمایشی وبسایت کم بینایان و نابینایان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پیش از ظهر امروز سه شنبه ۱۲ مرداد با حضور علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کل کشور در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

محمد اللهیاری معاون توسعه کتابخانه‌های عمومی کشور در ابتدای این برنامه به ارائه گزارشی از فعالیت‌های نهاد در سال ۹۴ پرداخت و گفت: این دومین جلسه ای است که برای خدمات کتابخانه‌ای به روشندلان کشور برگزار می‌شود.

وی درباره برنامه‌های آینده نهاد کتابخانه‌ها گفت: توسعه وبسایت، توسعه نرم افزار کتاب سفید و توسعه کتابخانه‌های گروه‌های خاص از جمله برنامه‌های پیش روی ماست و امسال حداقل ۱۶ کتابخانه در ۴ استان کشور برای جانبازان و معلولان جسمی و ذهنی ساخته خواهد شد.

امیر متولیان معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ادامه این برنامه گفت: سال گذشته وعده انجام چنین برنامه ای در همین سالن داده شد و امروز نسخه آزمایش وبسایت کم بینایان و نابینایان رونمایی می شود از دو سال گذشته فعالیت های خوبی در حوزه آموزش در نهاد صورت گرفته چه به صورت حضوری و چه مجازی. امیدواریم در دوره دوم مدرس اینترنتی خواندن که نیمه دوم امسال برگزار می شود بخش مربوط به نابینایان یا روشندلان را نیز داشته باشیم.

لیلی هاشمی مدیرکل فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در ادامه این برنامه به ارائه گزارشی درباره سامانه اینترنتی سامان و سایت نابینایان پرداخت.

علی صابری عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این برنامه به بیان سخنانی پرداخت.

در ادامه مختارپور گفت: مهمترین نکته برای برنامه امروز این است که خوشحالم که یک وعده عملی شد. در دستگاه‌های مختلف کشور بنا به نیازهای متنوع مسئولین با نیت تحقق، وعده های زیادی می‌دهند ما هم وعده و قول داده و می‌دهیم ولی گاهی اوقات مشکلات مالی، برنامه ریزی و نیروی انسانی مانع از تحقق وعده ها می شود. این نیست که نیت مسئولین از ابتدا بر محقق نشدن وعده‌ها باشد و گاهی در میانه ها یا انتهای راه متوجه می شویم وعده داده شده عملی نیست. امروز خوشحالم که طی کمتر از یک سال از جلسه ای که شهریور ماه سال گذشته اینجا برگزار شد گامی به جلو برداشتیم.

وی افزود: البته این فعالیت تماما مربوط به دوره جدید نهاد نیست و از دوره های قبل شروع شده بود یعنی زحماتی کشیده شده بود که حالا به ثمر نشسته است در خارج از نهاد هم زحمت های زیادی برای تولید منابع کشیده شده است از جمله در سازمان های غیردولتی، بنیاد رودکی و... نکته دیگر این است که کتابداران بخش نابینایان نهاد نقش پررنگی در سرعت بخشیدن به این فعالیت ها داشتند. سهم این گروه از کتابداران که تعدادشان اندک است در پیگیری و ایجاد اشتیاق زیاد بوده است. ممکن است این اقدام انجام شده بزرگ یا کوچک تلقی شود اما مهم این است که قدمی رو به جلو برداشته شده است.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌ها ادامه داد: یک نکته که در این برنامه به آن اشاره شد شبکه سامان است، این شبکه نرم افزاری است که نزدیک به ۹۷ درصد کتابخانه‌ها به آن متصل است و در لحظه نشان می دهد چه کتابی در کدام کتابخانه، در کدام منطقه کشور توسط یک عضو مورد استفاده قرار گرفته است. فایده این شبکه مربوط به کتابخانه‌ها تولید و انتشار کتاب است و هدف غایی آن بالاتر رفتن سطح آگاهی مردم است چون انتشار کتاب یک هدف میان مدت و در واقع یک مرحله است و خود کتاب هدف نهایی نیست.

مختارپور گفت: در کشور ما زیاد کتاب منتشر می‌شود سال گذشته ۸۰ هزار عنوان کتاب منتشر شده است. در گزارشی که معاونت تامین منابع نهاد تهیه کرده ۱۰۰ عنوان کتاب پرمخاطب سال ۹۴ معرفی شد است. دراین گزارش نام کتابی را می بینیم که جزو ۵ عنوان برتر است و چاپ اولش متعلق به ۴۰ سال پیش است، این مساله این پیام را برای ناشر دارد که کتابش هنوز اقبال دارد از طرفی کتابی هم در این فهرست هست که نیمه سال ۹۴ چاپ شده و ۱۵ هزار بار به امانت گرفته شده است. نتیجه‌ای که می‌خواهم از این صحبت بگیرم این است که امسال از شبکه سامان برای دادن اطلاعات به ناشران استفاده خواهیم کرد و به عنوان  مثال به یک ناشر خواهیم گفت که این کتابت در کشور به این شکل مورد استفاده قرار گرفته است. ممکن است کتابی بسیار خوب و مفید باشد اما به دلیل اینکه خوب تبلیغ نشده زیاد به امانت نرود همین طور ممکن است کتابی کیفیت چندان مناسبی نداشته باشد اما به دلیل تبلیغ بین مخاطبان معرفی شده و اسمش سر زبان ها بیفتد.


دفعات مشاهده: 1105 بار   |   دفعات چاپ: 383 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

همراه شویم







   

شمعدانی کیست؟

  • پایگاه اینترنتی معلولان ایران ـ شمعدانی ـ به منظور اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به تک تک افراد جامعه کشورعزیزمان ایران راه اندازی شده است.
    شمعدانی به یک درد مشترک می پردازد.
  • درد قریب به بیست میلیون شهروند ایرانی یعنی " معلولیت " ؛ شهروندانی که با موضوع معلولیت دست به گریبانند حال یا خود عضوی دچار معلولیت دارند یا یکی و شاید دو یا سه یا ... نفر از اعضای خانواده اشان معلولیت دارند یا عضو تیم بزرگ و دلسوز توانبخشی ایران می باشند.
  • در شمعدانی می توانید از اهم اخبار معلولان، مناسب سازی محیط های شهری ( چه در همین تهران خودمان و چه در روستای خود شما)، بحث و جدلهای دولتمردان درباره معلولان، ورزش، قوانین و مقرارت کشوری و بین المللی، مقاله های مفید و سودمند و هر مطلبی مرتبط با معلولیت آگاه شوید.

اشتراک در خبرنامه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 53 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 98 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 25173216 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 3232 بازدید

شمعدانی حمایت می کند


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شمعدانی | پایگاه اینترنتی معلولان ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb