بهشتیان روی زمین

 | تاریخ ارسال: 1395/6/3 | 

بهشتیان روی زمین

باید دانست که عقب ماندگی بلایی آسمانی نیست، بلکه یک بیماری است و می توان با روش صحیح از بروز، یا لااقل از شدت آن کاست هرچند متأسفانه برای عقب ماندگی ها مخصوصاً انواع عمیق و شدید آن درمانی وجود ندارد، اما اکثر آن ها قابل پیشگیری هستند.

یکی از دلایلی که ما نمی توانیم اطلاعات کاملاً‌ مربوط و جامعی در مورد کودکان و دانش آموزان استثنایی بدست بیاوریم این است که معمولاً وقتی با کودک استثنایی مواجه می شویم ذهن ما بخاطر انباشته شدن از غیر عادی بودن ذهنی یا جسمی کودک پیشداوری می کند و غالباً نارسایی خاصی که کودکان استثنایی دارند مشخصه اصلی آنهامی شود .

متاسفانه اکثر والدین از داشتن چنین فرزندانی احساس شرمندگی می کنند وسعی در مخفی کردن کودکشان در انظار عمومی دارند .

کودک استثنایی اول یک کودک است و بعد کودکی است با خصوصیات و صفاتی استثنایی نسبت به همه کودکان دیگر که در واقع این تفاوت ها است که مربیان و مشاوران و معلمان با آن سر و کار دارند و پدران و مادران باید خود را با آن سازگار و هماهنگ کنند.

آنکه ما اصطلاحا کودک استثنایی خطابش می کنیم غالبا بدین معنا نیست که او از نظر هوشی، جسمی، روانی و اجتماعی به میزان قابل توجهی نسبت به دیگر همسالان خود متفاوت باشد که نمی تواند به نحوی مطلوب حداکثر استفاده را از برنامه های آموزش و پرورش عادی ببردو ناگزیر نیازمند به توجه خاص و آموزش و خدمات فوق العاده ای می باشد.

از نظر آموزشی کودک استثنایی کودکی است که برای تامین حداکثر نیازهای تربیتی و آموزشی او باید تغییراتی در شیوه های تربیتی و آموزشی خانواده و در برنامه های درسی مدارس خاص آنها داده شود.

بهشتیان روی زمین

از جمله افتخارات دانش آموزان استثنایی کشور می توان به درخشش در مسابقات قرآنی، کسب رتبه های برتر کنکور، موفقیت در انواع مسابقات فرهنگی، هنری و علمی و... اشاره کرد.

حدود127 هزار و 950 نفر معادل یک درصد از 13 میلیون دانش آموز کل کشور را دانش آموزان استثنایی تشکیل می دهند که این تعداد در یک هزار و 600 مدرسه استثناییدر حال تحصیل هستند.

دانش آموزان استثنایی مدرسه باغچه بان شهرضای اصفهان در عرصه های مخلتففرهنگی، هنری و علمی موفقیت های مختلفی کسب کرده اند.

مدارس استثنایی دنیای دیگری دارد، معنویت در این مدارس موج می‌زند، درست است که معلمان نتیجه کارشان را در دنیا نمی‌توانند ببینند اما کار با این بچه‌ها،معلمان را بیمه آخرت می‌کند.

مدیر مدرسه استثنایی باغچه بان شهرضاگفت: 38 دانش آموز دختر و پسر در مقاطع ابتدایی تا متوسطه اول در گروه های ناشنوا، نابینا، جسمی حرکتی و کم توان ذهنی در آموزشگاه استثنایی باغچه بان در حال تحصیل هستند.

لیلا داراب افزود: دانش آموزان این مدرسه علاوه بر تحصیل در سال تحصیلی، با تشکیل پایگاه تابستانه در کلاس های هنری، علمی، کامپیوتر، زبان و قرآن شرکت و فعالیت دارند.

بهشتیان روی زمین

افرادی که به ظاهر کم توان ذهنی هستند، اما معمولا استعداد نهفته شگفت آوری دارند که گاه مجال بروز پیدا می کند و گاه نه، آموزش به کودکان کم توان ذهنی کار دشواری است و شاید اوج هنر معلمی را باید در میان مربیان مدارس استثنایی جست و جو کرد.

یکی از مربیان این مدرسه که در زمینه زبان و پرورشی فعالیت دارد گفت: از 80 دانش آموز در حال تحصیل در مدرسه باغچه بان، 20 دانش آموز در مسابقات علمی و فرهنگی برگزیده شده اند.

ایران جاوری افزود: مرضیه دهبان دانش آموز نیمه بینا تحصیل کرده در مدرسه باغچه بان، رتبه 236 کنکور سراسری را کسب کرده و حافظ 10 و نیم جزء قرآن کریم است.

همه ما کودکان کم توان ذهنی را می شناسیم و بیشتر ما هم درباره هوش خارق العاده آن ها در برخی زمینه های علمی و هنری چیزهایی شنیده ایم.

علیرضا احمدیان که در همین مدرسه درس خوانده و هم اکنون مهندس کامپیوتر است گفت: پس از فارغ التحصیلی از مدرسه باغچه بان، تدریس را شروع کردم و سپس به دعوت برخی از مدیران مدارس باغچه بان سایر شهرستان ها، به دانش آموزان نابینا کامپیوتر آموزش می دهم.

معلم کودکان استثنایی بودن توان و انگیزه خاصی میخواهد که شاید از حوصله خیلی ها خارج باشد چرا که جامعه معمولا نگاه خاصی به این قشر دارد.

الهام کامیابی که خود دبیر این آموزشگاه است و نا شنوا است گفت : دوران ابتدایی خود را در مدرسه باغچه بان شهرضا گذرانده و دوسال در دانشگاه نجف آباد به تحصیل در مقطع کاردانی پرداختم و اکنون 15 سال است که در مدرسه باغچه بان شهرضا مشغول به کار هستم.

همانطور که یک فرد سالم برای گذران زندگی و امرار معاش خود نیاز به شغل و راهی برای کسب درآمد و مایحتاج زندگی دارد یک فرد معلول نیز از این قائده مستثنی نیست که با توجه به مشکلات پیش روی اشتغال معلولان، افراد دارای معلولیت با چالش‌های جدید برای داشتن زندگی مستقل روبرو هستند که در صورت نداشتن اشتغالی پایدار نمی‌توان انتظار داشت مسائل فرهنگی جامعه در برخورد با معلولان اصلاح شود.

بهشتیان روی زمین

علیرضا بیات که معلول جسمی حرکتی است و توانسته با همت والایی کار آفرینی کند گفت: هم اکنون شعر می گویم و توانسته ام یک مغازه پرده دوزی برای گذراندن معیشت خود فراهم کنم.

سخن آخر: چگونگی نگرش مردم در مورد معلولین در طرز تلقی آنها نسبت به معلولین موثر است و عدم شناخت صحیح نسبت به پدیده معلولیت و توانمندی افراد دارای ناتوانی و به دنبال آن نفی و در حاشیه گذاشتن این افراد و یا ترحم نسبت به آنها به جای رفتارهای انسانی و منطقی، پیامدهای منفی به بار خواهد آورد.


دفعات مشاهده: 4813 بار   |   دفعات چاپ: 853 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

همراه شویم







   

شمعدانی کیست؟

  • پایگاه اینترنتی معلولان ایران ـ شمعدانی ـ به منظور اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به تک تک افراد جامعه کشورعزیزمان ایران راه اندازی شده است.
    شمعدانی به یک درد مشترک می پردازد.
  • درد قریب به بیست میلیون شهروند ایرانی یعنی " معلولیت " ؛ شهروندانی که با موضوع معلولیت دست به گریبانند حال یا خود عضوی دچار معلولیت دارند یا یکی و شاید دو یا سه یا ... نفر از اعضای خانواده اشان معلولیت دارند یا عضو تیم بزرگ و دلسوز توانبخشی ایران می باشند.
  • در شمعدانی می توانید از اهم اخبار معلولان، مناسب سازی محیط های شهری ( چه در همین تهران خودمان و چه در روستای خود شما)، بحث و جدلهای دولتمردان درباره معلولان، ورزش، قوانین و مقرارت کشوری و بین المللی، مقاله های مفید و سودمند و هر مطلبی مرتبط با معلولیت آگاه شوید.

اشتراک در خبرنامه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 53 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 51 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 25120176 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 5727 بازدید

شمعدانی حمایت می کند


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شمعدانی | پایگاه اینترنتی معلولان ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb