عمل کاشت حلزون گوش در قزوین منتظر تایید وزارت بهداشت

 | تاریخ ارسال: 1396/9/18 | 

عمل کاشت حلزون گوش در قزوین منتظر تایید وزارت بهداشت



 
ناشنوایی و کم شنوایی یکی از اختلالات پنهان و از معلولیت های مهمی است که گاهی محدودیت های اجتماعی زیادی برای فرد بیمار به بار می آورد.


امروزه بر خلاف گذشته با فناوری های جدید می توان بسیاری از موارد ناشنوایی و کم شنوایی را درمان و محدودیت های افراد ناشنوا را کاهش داد.


کاشت حلزون گوش یکی از درمان های نسبتا جدیدی است که برای درمان بسیاری از ناشنوایان به کار می رود اما این روش تنها در سنین کودکی و در شرایط خاص امکان پذیر است.


در حال حاضر عمل کاشت حلزون شنوایی تنها در چند مرکز در کل کشور قابل انجام است و به همین خاطر بیماران ناچارند مدت زیادی را برای این عمل در نوبت بمانند.


در قزوین نیز چند سالی است که تقاضای راه اندازی کاشت حلزون در بیمارستان قدس مطرح است و حتی رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین سال گذشته از راه اندازی کاشت حلزون برای سال جاری نیز خبر داده بود که تاکنون این موضوع محقق نشده است.



**کاشت حلزون در افرادی که از کاربرد سمعک سود نمی برند، استفاده می شود
یک پزشک متخصص گوش،حلق و بینی در قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: شنوایی حاصل تبدیل موج صوتی و امواج الکتریکی و انتقال دوباره آن به مغز است.


دکترابوالفضل قبادی افزود: کانال گوش، پرده و سیستم استخوانچه ای وظیفه انتقال صوت به حلزون شنوایی را دارد و حلزون نیز کار تبدیل موج صوتی به موج عصبی را انجام می دهد و سپس موج توسط عصب شنوایی به مغز و هسته های شنوایی منتقل می شود.


این پزشک متخصص با بیان اینکه تقریبا یک مورد از هر یک هزار تولد دچار کم‌شنوایی و نقص این سیستم می شود،ادامه داد: بخشی از این افراد توسط سمعک که تقویت کننده موج صوتی است، تحت درمان قرار می گیرند اما عده ای امکان استفاده و بهره مندی از سمعک را ندارند که در بیشتر این افراد بخش حلزونی دچار مشکل است بنابراین باید این افراد از کاشت حلزون استفاده کنند.


قبادی همچنین گفت: کاشت حلزون فناوری حلزون روش جدیدی است که کمک زیادی به افراد ناشنوا کرده و از نظر علمی می تواند در تمام افرادی که کم شنوایی بیش از 70 دسی‌بل دارند و یا با سمعک امکان کمک به آنها وجود ندارد، استفاده شود و حتی این کار می‌تواند در 2 گوش هم انجام شود.


وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور ما به دلیل شرایط خاص عمدتا این عمل به صورت یک طرفه انجام می‌شود و به دلیل هزینه بسیار بالا حمایت دولتی فقط برای افراد زیر سه سال است.


قبادی همچنین گفت: نتیجه عمل در این افراد زیر سه سال که اصطلاحا پره لینگوال خوانده می‌شود، بسیار خوب است اما هر چه سن بالاتررفته و مدت ناشنوایی طولانی‌تر می‌شود به دلیل آسیب راه های مغزی بازدهی کاشت حلزون کم می شود.


این فلوشیپ اتولوژی و نورو اتولوژی ادامه داد: عمل کاشت حلزون در واقع عملی است که در آن قسمت اول و دوم سیستم شنوایی میانبر می‌شود.


وی اضافه کرد: این عمل باید در شرایط کاملا استریل و تحت بیهوشی عمومی انجام شود و جراح ضمن قرار دادن پروتز روی سر، الکترود آن را به داخل گوش داخلی و مجاورت عصب شنوایی می‌برد و ثابت می‌کند.


قبادی افزود: اگرچه تکنیک عمل چندان مشکل نیست اما مهم‌ترین قسمت این روند، انتخاب صحیح بیمار از نظر آموزش پذیری، شرایط روانی خود بیمار و پدر و مادر و شرایط جسمی و آناتومیکال استخوان گوش (گوش میانی، ماستویید و حلزون) و حمایت‌های آموزشی گفتار درمانی، بازتوانایی شنوایی و تنظیم های مکرر و مرتب بعد از عمل می باشد.


وی افزود: در شرایط فعلی کشور تنها مراکز محدودی اقدام به این عمل می کنند چرا که اقدام های قبل و بعد از عمل بسیار مهم است و نیازمند روش‌های تشخیصی و تیم های اجرایی توانمند و حرفه ای می‌باشد.



**عمل کاشت حلزون برای 9 ناشنوای واجد شرایط در قزوین
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از وجود پنج هزار و 634 ناشنوا و کم شنوای تحت پوشش این اداره کل در استان خبر داد و گفت: یک هزار و 39 تن از این افراد تحت پوشش را کودکان سنین زیر هفت سال تشکیل می دهند.


راحله جاتن با بیان اینکه سنین زیر هفت سال زمان طلایی برای کاشت حلزون بوده و این عمل برای هر فردی امکان پذیر نیست،افزود: در سال جاری 9 تن از ناشنوایان واجد شرایط استان عمل کاشت حلزون را انجام دادند و 2 نفر نیز در نوبت اقدام به کاشت حلزون هستند.


وی اضافه کرد: هزینه پروتز کاشت حلزون حدود 50 تا 60 میلیون ریال است که بهزیستی برای هر فرد 30 میلیون ریال آنرا پرداخت می کند.


جاتن ادامه داد: همچنین در نیمه اول سال جاری تعمیر پروتز 55 نفر از افرادی که در سال های گذشته کاشت حلزون انجام داده اند با حمایت بهزیستی قزوین انجام شده است که آن هم حدود 150میلیون ریال هزینه نیاز دارد.


وی با بیان اینکه معرفی افراد واجد شرایط برای انجام کاشت حلزون در بهزیستی به روز است،گفت: به علت محدود بودن تعداد بیمارستان هایی که این عمل را انجام می دهند افراد ناشنوا ناچارند مدتی در نوبت عمل قرار بگیرند.


جاتن در ادامه همچنین کمک هزینه خرید سمعک را نیز از دیگر خدمات اداره کل بهزیستی اعلام کرد و افزود: در 6ماهه سال جاری برای 450 معلول ناشنوای استان کمک هزینه سمعک پرداخت شد.


وی افزود: از بین هفت هزار و 700 نوزاد غربالگری شده در استان طی نیمه اول سال جاری 18 نفر دارای معلولیت شنوایی بوده اند که شامل 6 ناشنوایی شدید، 6ناشنوایی عمیق و 6ناشنوایی متوسط می باشند.



**پیگیر اخذ مجوز کاشت در قزوین هستیم
رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز گفت: برای راه اندازی این جراحی در بیمارستان قدس پزشکان متخصص را از سال گذشته برای دوره های فوق تخصصی اعزام کردیم و پرستاران و سایر کادر هم آموزش های لازم را گرفته اند.


دکتر منوچهر مهرام با بیان اینکه هم اکنون در زمینه تجهیزات مربوط به این عمل مشکل خاصی نداریم، افزود: در عرصه رقابت های کشوری و بین استان ها گرفتن مجوز چنین عمل هایی بسیار مشکل است و ما با تمام قوا در حال پیگیری برای اخذ مجوز راه اندازی عمل کاشت حلزون هستیم.


وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا که آیا راه اندازی عمل کاشت حلزون نیازمند بودجه فراوان است،گفت: این اقدام


به هیچ وجه وابسته به بودجه گزافی نیست و در صورت اخذ مجوز راه اندازی نیز می توان تجهیزات لازم را با صرف چهار میلیارد ریال تامین کرد.


مهرام خاطرنشان کرد: اصل راه اندازی، نیازمند نیروی انسانی تخصصی آموزش دیده برای این کار است که فعلا مشکلی از این بابت نداریم.


وی با اشاره به اینکه فضای جدید را هم برای این کار در نقشه مهندسی بیمارستان قدس طراحی کرده ایم، ادامه داد: فضای موجود برای این کار در بیمارستان یاد شده گرچه محدود است اما مانع شروع کار ما نمی شود.


مهرام با بیان اینکه انجام این عمل هم اکنون در چند استان بزرگ کشور انجام می شود،افزود: برای ارایه مجوز در خصوص کاشت حلزون تیم های وزارت بهداشت بعد از بازرسی از استان ها و اعتبارسنجی و اعتباربخشی، مجوز ارایه می کنند.


وی با بیان اینکه بخشی از این کار نیازمند نگاه موافق وزارت بهداشت بوده و از عهده ما برنمی آید، افزود: تمام تلاش ما تسریع در گرفتن مجوز و جلب نظر مثبت وزارت بهداشت است.

دفعات مشاهده: 1713 بار   |   دفعات چاپ: 428 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

همراه شویم







   

شمعدانی کیست؟

  • پایگاه اینترنتی معلولان ایران ـ شمعدانی ـ به منظور اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به تک تک افراد جامعه کشورعزیزمان ایران راه اندازی شده است.
    شمعدانی به یک درد مشترک می پردازد.
  • درد قریب به بیست میلیون شهروند ایرانی یعنی " معلولیت " ؛ شهروندانی که با موضوع معلولیت دست به گریبانند حال یا خود عضوی دچار معلولیت دارند یا یکی و شاید دو یا سه یا ... نفر از اعضای خانواده اشان معلولیت دارند یا عضو تیم بزرگ و دلسوز توانبخشی ایران می باشند.
  • در شمعدانی می توانید از اهم اخبار معلولان، مناسب سازی محیط های شهری ( چه در همین تهران خودمان و چه در روستای خود شما)، بحث و جدلهای دولتمردان درباره معلولان، ورزش، قوانین و مقرارت کشوری و بین المللی، مقاله های مفید و سودمند و هر مطلبی مرتبط با معلولیت آگاه شوید.

اشتراک در خبرنامه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 53 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 207 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 25172339 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 3024 بازدید

شمعدانی حمایت می کند


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شمعدانی | پایگاه اینترنتی معلولان ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb