ترویج علم ایران در سوگ، حسن سالاری درگذشت

 | تاریخ ارسال: 1398/11/14 | 

پایگاه اینترنتی معلولان ایران (شمعدانی) ضایعه ی درگذشت این نویسنده و مترجم توانا و فرهیخته را به خانواده و جامعه ی علمی ایران تسلیت می گوید.


حسن سالاری مترجم، نویسنده، ویراستار، پژوهشگر آموزش و پرورش، مدیر پایگاه اینترنتی جزیره‌ دانش و سرپرست بخش آموزش شرکت یکتاوب افزار شرق بود. وی در کنار مهندس علی نعمتی بنیانگذار یکتاوب در توسعه پایگاه اینترنتی معلولان ایران نقش به سزایی داشته اند.
در حالی که بسیاری از اهالی علم و فرهنگ در غم از دست رفتن تعداد زیادی از تحصیل کردگان ایرانی و دانشجویان دانشگاه های خارج کشور در سقوط هواپیمای بویینگ سوگوار بودند، خبر رسید «حسن سالاری» از نویسندگان و مترجمان علمی روز 19 دی در سانحه اتوبوس درگذشت.
حسن سالاری در مجموع صدها مقاله علمی تالیف و صدها کتاب ترجمه یا تالیف کرد یا سرپرستی تالیف کتاب های بسیاری را برعهده داشت. وی در مدت فعالیت های علمی و فرهنگی خود، بارها برنده جوایز متعدد شده بود که از جمله آنها می توان به سه بار دریافت جایزه کتاب سال، سه بار دریافت جایزه کتاب فصل و دوبار جایزه جشنواره کتاب های آموزشی رشد و جایزه قلم پرنده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اشاره کرد. وی همچنین برگزیده دهمین دوره جایزه ترویج علم در ایران بود.
حسن سالاری مترجم، نویسنده، ویراستار، پژوهشگر آموزش و پرورش، مدیر پایگاه اینترنتی جزیره‌ دانش و سرپرست بخش آموزش شرکت یکتاوب افزار شرق بود.
حسن سالاری سال 1355 در شهر جاجرم استان خراسان شمالی متولد شد و تحصیلات مقدماتی را در همان شهر گذراند. سالاری تا زمان دانش آموزی به موضوعات فرهنگی و هنری بسیار علاقه مند بود به همین دلیل در گروه های هنری مدرسه مانند تئاتر و سرود فعالیت می کرد. برگزیده شدن گروه سرودی که وی از جمله نوازندگان آن بود، موجب تشویق بسیار او شد. او تا پایان عمر، استاد شجریان را از افراد تاثیرگذار در زندگی اش نام می برد چرا که او را با گنجینه غنی فرهنگ و هنر ایران آشنا کرد. همچنین ایشان با هنر خوانندگی و نوازندگی سنتی آشنا بود و به خصوص در محافل دوستانه گاهی با هنرنمایی خود اوقات خوشی برای دوستان فراهم می کرد.
وی سال 1373 در رشته زیست شناسی دانشگاه بوعلی سینای همدان پذیرفته شد. حضور در دانشگاه و آشنایی با استادان برجسته ای مانند دکتر مرتضی عطری، تا حدود زیادی مسیر زندگی وی را عوض کرد.
دکتر عطری که شور و اشتیاق بسیار وی را مشاهده کرده بود، به او توصیه کرد برای آشنایی با آخرین و جدیدترین دستاوردهای علمی بشر، حتما زبان انگلیسی را به طور کامل بیاموزد. آموختن زبان دریچه ای از دانش بیکران را به روی وی گشود. وی سال 1382 نیز از دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد زیست شیمی دانشگاه علوم پزشکی تهران فارغ التحصیل شد.
متاسفانه وی نیز مانند بسیاری از هموطنان ما در دوران دانش آموزی، به امکانات و محتوای آموزشی چندان مناسبی دسترسی نداشت. بدیهی است که چنین کمبودهایی در شهر کوچکی مانند جاجرم بیشتر به چشم می آمد. به همین دلیل پس از اتمام تحصیلات تصمیم گرفت، با فعالیت در حوزه آموزش و پرورش و تولید محتوای علمی، بخشی از امکانات لازم برای تحصیل کاملتر جوانان و نوجوانان فراهم آورد.
این رویکرد انگیزه ای شد تا به ترجمه و تالیف مقاله های علمی در روزنامه ها و نشریات بپردازد. از جمله فعالیت های وی می توان به تدوین و تالیف و ترجمه مقاله در مجموعه مجلات رشد اشاره کرد که برای دانش آموزان دوره های مختلف و همچنین معلمان منتشر می شود.   
زمانی هم در مرکز مطالعات راهبردی دفتر انتشارات کمک آموزشی (ناشر مجله های رشد) به پژوهش پیرامون مجله های کمک آموزشی جهان پرداخت. با این همه برای آنکه بتواند از نتیجه این پژوهشها به بهترین روش استفاده کند و در عین حال، آموخته های خود را به نسل جوان انتقال دهد، به تدریس در مدارس مختلف می پرداخت.
وی در مجموع بیش از 300 مقاله در روزنامه ها و نشریاتی مانند همشهری و شرق منتشر کرده است اما علاوه بر این ده ها کتاب تالیف و ترجمه کرده است یا زیر نظر وی تدوین شده است که از جمله آنها می توان به مجموعه دو جلدی «فرهنگنامه کلید دانش» اشاره کرد که برنده بیست و پنجمین دوره کتاب سال شد.
یکی از مهمترین ویژگی  های آثار حسن سالاری آن بود که به ترجمه صرف کتاب های خارجی اکتفا نمی کرد برای مثال اگر وجود برخی مطالب برای مخاطبان ایرانی ضرورتی نداشت، حدف می کرد و معمولا برای آنکه کتاب برای مخاطبان ایرانی مناسب تر باشد، با توجه به تاریخ، جغرافیا، فرهنگ و تمدن ایران، مطالبی را به کتاب می افزود و به نوعی کتاب را از نو تالیف می کرد. همین افزودنی ها، کتاب های وی را از دیگر کتاب های مشابه، متمایز می کرد.
آقای سالاری علاوه بر سابقه ی دوستی و همکاری 20 ساله با آقای نعمتی مدیر عامل شرکت یکتاوب (به خصوص همکاری در ترجمه و تالیف کتب و راه اندازی سایت جزیره دانش)، مدت ها سرپرستی بخش آموزش شرکت و تدوین مستندات و راهنماها را بر عهده داشت.

کلیدواژه ها: عدم تخصیص اعتبار اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان | مشکلات مناسب سازی | سازمان برنامه و بودجه | بازنشستگی پیش از موعد معلولان |


دفعات مشاهده: 721 بار   |   دفعات چاپ: 259 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

همراه شویم







   

شمعدانی کیست؟

  • پایگاه اینترنتی معلولان ایران ـ شمعدانی ـ به منظور اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به تک تک افراد جامعه کشورعزیزمان ایران راه اندازی شده است.
    شمعدانی به یک درد مشترک می پردازد.
  • درد قریب به بیست میلیون شهروند ایرانی یعنی " معلولیت " ؛ شهروندانی که با موضوع معلولیت دست به گریبانند حال یا خود عضوی دچار معلولیت دارند یا یکی و شاید دو یا سه یا ... نفر از اعضای خانواده اشان معلولیت دارند یا عضو تیم بزرگ و دلسوز توانبخشی ایران می باشند.
  • در شمعدانی می توانید از اهم اخبار معلولان، مناسب سازی محیط های شهری ( چه در همین تهران خودمان و چه در روستای خود شما)، بحث و جدلهای دولتمردان درباره معلولان، ورزش، قوانین و مقرارت کشوری و بین المللی، مقاله های مفید و سودمند و هر مطلبی مرتبط با معلولیت آگاه شوید.

اشتراک در خبرنامه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 53 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 19 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 25187887 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 2321 بازدید

شمعدانی حمایت می کند


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شمعدانی | پایگاه اینترنتی معلولان ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb