ایمنی شهروندان آسیب پذیر به ویژه شهروندان دارای معلولیت

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۲/۳/۴ | 

مفهوم جامعه ایمن بر اساس همکاری سیستماتیک، مداوم و بین بخشی برای «ارتقاء ایمنی و پیشگیری از آسیب» پایه ریزی شده و در اصل از دو دهه پیش توسط «سازمان جهانی بهداشت» توسعه یافته است. جامعه ایمن علاوه بر پیشگیری از مرگ و میر و آسیب های ناشی از تصادفات، خشونت، خودکشی، و بلایای طبیعی، سبب کاهش هزینه در بخش های متعددی مانند بیمارستانها، خدمات اجتماعی و هزینه های بیمه میشود.

AWT IMAGE

 مبتنی بر ضرورت های اجتماعی و آموزه های اسلامی جامعه ایرانی و به ویژه در کلان شهر تهران در شورای سیاست گزاری جامعه ایمن کوشیده ایم تا روند ارتقا سلامت و ایمنی را به سمتی هدایت کنیم که شهر تهران به عنوان بزرگترین کلان شهر به عضویت شبکه بین المللی جوامع ایمن در آید و امروز پس از یک فرآیند ۱۰ مرحله ای برای هر منطقه شهری و اجرای شاخص های هفت گانه شاهد عضویت تهران در شبکه بین المللی مذکور هستیم.

 شاخص سوم از شاخص های هفت گانه در مورد اجرای برنامه های ایمنی برای گروه های در معرض خطر یا آسیب پذیر می باشد که شهروندان دارای معلولیت یکی از مهمترین شهروندان این گروه هستند. مداخلات قابل انجام در حوزه ایمنی اعم از آموزش با هدف ارتقا آگاهی، نگرش و عملکرد، تغییر محیط فیزیکی با هدف بهسازی محیط ها و فضاهای شهری و در نهایت اعمال قوانین با هدف تصویب قوانین ایمنی و ایجاد ضمانت اجرایی برای رسیدن به این اهداف است.

 در راستای برنامه ها و اهداف فوق الذکر با حمایت های شورای سیاست گزاری جامعه ایمن و کمیته راهبری جامعه ایمن شهرداری منطقه ۲ تهران در سال ۱۳۹۰ به صورت پایلوت کارگروه تخصصی ارتقاء سطح ایمنی افراد دارای معلولیت در منطقه ۲ تهران تشکیل شد که از اقدامات این کارگروه می توان به مناسب سازی و ایمن سازی بیش از ۶۰ درصد معابر، برای تردد راحت و ایمن همه شهروندان به خصوص شهروندان دارای معلولیت ساکن در این منطقه و نصب بیش از ۱۰۰ تابلو ویژه پارک خودرو افراد دارای معلولیت در سطح منطقه با همکاری (معاونت فنی و عمرانی، معاونت ترافیک و نظارت مستقیم کارگروه مربوطه) اشاره کرد.

متاسفانه بسیار مشاهده می شود نقاطی که حتی با رعایت استانداردهای لازم توسط شهرداری‌ها مناسب سازی شده‌اند از سوی بعضی شهروندان موانعی در مسیر آن ها ایجاد می شود. برای مثال با پارک کردن خودرو بر روی خط کشی‌ها یا مقابل پل‌ها یا حتی سطوح شیب‌داری که برای عبور ویلچر در ورودی اماکن و فضاهای عمومی تعبیه شده‌اند و یا اشغال فضای پارک ویژه خودرو افراد داری معلولیت توسط سایرین، باعث جلوگیری از استفاده افراد از این امکانات می‌شوند.

 علاوه بر این متاسفانه هنوز برای برخی از مسئولان شهری مشکلات تردد شهروندان دارای معلولیت در مناطق و نواحی ملموس‌ نبوده و یا حتی عزیزان مسئول با قوانین مربوط به حوزه جامعه معلولان از جمله قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، پیمان نامه جهانی دفاع از حقوق افراد دارای معلولیت و استانداردهای مناسب سازی بناها و محیط‌های شهری برای این قشر از جامعه آشنایی لازم را ندارند.

ما معتقدیم با بهسازی و مناسب سازی معابر، اماکن و فضاهای شهری و حتی وسایل حمل و نقل عمومی برای استفاده ایمن و آسان افراد دارای معلولیت در کنار فرهنگ سازی برای عموم شهروندان و از همه مهمتر تصویب قوانین حمایتی در شورای شهر، علاوه بر عزیزان دارای معلولیت، بلکه دیگر اقشار جامعه نیز مانند کودکان، سالمندان و یا حتی خانمی که در حال هدایت کالسکه کودک است نیز می‌توانند به سهولت و با ایمنی کامل از همه امکانات شهری استفاده کنند. همه مسئولین شهری و اعضای محترم شورای شهر باید به این باور برسند که این حرکت برای افراد دارای معلولیت که همانند تمام شهروندان از حقوق برابر شهروندی در سطح جامعه برخوردارند، یک ضرورت قانونی است و نه امری خیرخواهانه.

مسلما شورای شهر تهران وظیفه دارد علاوه بر تصویب قوانین شهری، بر اساس قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، در امر نظارت بر اجرای این قوانین در تمامی مناطق و نواحی پیگیری مستمر و موثری داشته باشد و همچنین در راستای فرهنگ سازی و ایجاد بستری مناسب برای حضور فعال و ایمن این قشر از جامعه در سطوح مختلف اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، سیاسی و غیره مجدانه تلاش کنند.

دکتر سید مناف هاشمی

قائم مقام شورای سیاستگذاری جامعه ایمن

دفعات مشاهده: 3534 بار   |   دفعات چاپ: 827 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 107 بار   |   0 نظر




کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شمعدانی | پایگاه اینترنتی معلولان ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb