ترویج مسوولیت اجتماعی در فیروزه

 | تاریخ ارسال: 1402/10/27 | 
ترویج مسوولیت اجتماعی در فیروزه

مسوولیت اجتماعی شرکتی، مجموعه اقداماتی است که شرکت‌ها برای حفظ و تحقق اهداف اجتماعی، محیط‌زیستی و اقتصادی، فراتر از هدف اصلی تولید و سودآوری خود، به عهده می‌‌‌گیرند. در حقیقت، شرکت‌ها با توجه به نقش و تاثیراتی که در جامعه دارند، مسوولیتی برای تامین نیازهای جامعه و حفظ آرامش و سلامت آن عهده‌‌‌دار می‌‌‌شوند. به بیان دیگر، مسوولیت اجتماعی شرکتی به عنوان یک مفهوم اخلاقی و اجتماعی، به تعهد شرکت‌ها نسبت به جامعه و محیط‌زیست و اقتصادی که در آن فعالیت می‌کنند، اشاره دارد و برای حفظ پایداری و توسعه پایدار جامعه بسیار حائز اهمیت است.
 اما چرا مسوولیت اجتماعی سازمانی CSR اهمیت دارد و چرا سازمان‌ها باید به سمت انجام این فعالیت‌‌‌ها حرکت کنند؟ رعنا ایمانی، مدیر روابط عمومی گروه مالی فیروزه، در این باره ضمن مهم دانستن مسوولیت‌‌‌های اجتماعی در شرکت و سازمان‌ها، به تعریف اجمالی از CSR پرداخت و گفت: CSR در تعریف ساده، یعنی اینکه سازمان‌ها در مقابل جامعه‌‌‌ای که در آن فعالیت می‌کنند مسوول هستند؛ چراکه از منابع انسانی، طبیعی و اقتصادی آن بهره‌‌‌مند می‌‌‌شوند. از آنجا که شرکت‌ها جزئی از کل جامعه هستند، بنابراین، نمی‌توانند به تنهایی و در راستای منافع خودشان قدم بردارند و این منافع در نهایت هم راستا با اهداف جامعه باشد!

ایمانی خاطرنشان کرد: در گذشته تعریفی که از مسوولیت‌‌‌های اجتماعی وجود داشت این گونه بود که مسوولیت اجتماعی باید ارتباط مستقیمی با شغل و نوع فعالیت سازمان داشته باشد، اما اینک مدل مسوولیت اجتماعی تغییر کرده و هر فردی بر اساس استراتژی سازمان خود می‌تواند یکی از جنبه‌‌‌های مسوولیت اجتماعی همچون زیست‌‌‌محیطی، بشردوستانه، اخلاقی و مسوولیت اقتصادی و... را دنبال کند.

او با بیان اینکه این منافع می‌تواند از ابعاد اقتصادی، محیط‌زیستی، بهبود زندگی ‌‌‌و توجه به سلامت کارکنان یا در راستای بهبود زندگی شهروندان جامعه باشد، تصریح کرد: بی‌‌‌تردید توجه به این موضوع می‌تواند مزایای فراوانی را به همراه داشته باشد و شرکت‌ها نباید از تاثیرات مثبت CSR در رشد کسب و کار، افزایش درآمد و بهبود تصویر برند خود و همچنین، افزایش اعتماد عمومی غافل شوند. به گفته مدیر روابط عمومی گروه مالی فیروزه، تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد اعتماد به شرکت‌هایی که معمولا به صورت متداول در حوزه مسوولیت‌‌‌های اجتماعی فعالیت دارند، بیشتر است و به تبع آن کارمندان احساس تعلق و تعهد بیشتری به آن سازمان یا شرکت دارند. افراد تمایل بیشتری دارند در شرکت‌هایی مشغول به کار شوند که صرفا سودآوری سازمان در دستور کارشان نیست، بلکه توجه و تعهد نسبت به جامعه‌‌‌ای که در آن مشغول به فعالیت هستند، نیز دارای اهمیت است. ایمانی بر این باور است که انجام مسوولیت اجتماعی در سازمان‌ها پس از مدتی امری نهادینه و به یک فرهنگ تبدیل خواهد شد.  او یادآور شد: بی‌‌‌تردید توجه به حوزه مسوولیت اجتماعی در شرکت‌ها باعث وفاداری مشتریان نیز خواهد شد چراکه مشتریان آگاه این انتظار را دارند که برای سازمان‌ها، محیطی که در آن مشغول به فعالیت هستند از اهمیت بالایی برخوردار باشد؛ بنابراین، این نکته می‌تواند باعث بهبود تصویر برند کسب و کار از نظر مشتریان شود. ایمانی با تاکید بر اینکه توجه به مسوولیت اجتماعی، کاهش هزینه‌‌‌های ناشی از کنترل را نیز در پی خواهد داشت، گفت: برای نمونه، شرکت‌هایی که حرکت به سمت سازمان سبز را به عنوان استراتژی CSR خود برگزیده‌‌‌اند، در مصرف انرژی، آب، کاغذ، ظروف یک‌‌‌بار مصرف و... دقت بیشتری خواهند داشت و در نتیجه این امر در طولانی‌مدت به کنترل و کاهش هزینه‌‌‌ها خواهد انجامید.
مدیر روابط عمومی گروه مالی فیروزه، افزایش پاسخگویی و شفافیت، کاهش اثرات منفی محیط‌زیستی و اجتماعی کسب و کارها و حرکت به سمت ایجاد ارزش مشترک، ایجاد مزیت رقابتی، افزایش سهم بازار و بهبود سطح رقابت‌‌‌پذیری شرکت‌ها را از دیگر مزایایی دانست که این مهم می‌تواند به وجود آورد.

او با اشاره به جایگاه مسوولیت اجتماعی در میان نهادهای مالی، اذعان کرد: اگرچه مبحث مسوولیت اجتماعی، موضوع نسبتا جدیدی است، اما تقریبا در تمامی نهادها و سازمان‌ها جای خود را بازکرده و در نهاد‌‌‌های مالی هم جایگاه ویژه‌‌‌ای به دست آورده است. در نهادهای مالی، بر اساس ساختاری که حاکمیت شرکتی فراهم می‌کند و از آنجا که قوانین و دستورالعمل‌‌‌ها به صورت دوره‌‌‌ای از سمت نهاد ناظر به این نهادها ارسال می‌شود، بخشی از این دستور‌‌‌العمل، باعث خواهد شد تا شرکت‌ها ملزم به ارائه گزارش درخصوص مشارکت خود در حوزه مسوولیت‌‌‌های اجتماعی شوند که قطعا چنین رویه‌‌‌ای می‌تواند به گسترش فرهنگ مسوولیت اجتماعی و جانمایی آن در استراتژی آتی سازمان‌ها منجر شود.ایمانی در ادامه با اشاره به فعالیت‌‌‌ها و عملکرد گروه مالی فیروزه و تمامی زیرمجموعه‌‌‌های آن در خصوص انجام مسوولیت‌‌‌های اجتماعی خود گفت: با توجه به اهمیت این موضوع نیز گروه مالی فیروزه در سال‌های اخیر این تلاش و مسوولیت‌‌‌پذیری اجتماعی را به یکی از سنگ‌‌‌بناهای شرکت تبدیل کرده و توجه ویژه‌‌‌ای به بحث عدالت اجتماعی، برابری و توانمندسازی افراد دارای معلولیت داشته است.
او با بیان اینکه مجموعه «فیروزه» تمرکز خاصی بر توانمندسازی این گروه اجتماعی داشته، گفت: یکی از اهداف اصلی همکاری گروه مالی فیروزه در این زمینه، تحول در زندگی افراد دارای معلولیت و توانمندکردن آنها بوده است. در همین راستا، فیروزه در تداوم فعالیت‌‌‌های اجتماعی خود، در آسایشگاه خیریه «بچه‌‌‌های آسمان» با توجه به نیازهای کودکان این آسایشگاه، فضاهایی را به ایجاد و تجهیز مراکزی برای گفتار درمانی، توانبخشی، روان‌شناسی، بازی و آموزش تخصیص داد. به گفته مدیر روابط عمومی فیروزه، فعالیت در حوزه آموزش، اشتغال، تامین تجهیزات و مواردی از درمان نیز از دیگر اقداماتی بوده که فیروزه در راستای مسوولیت‌‌‌های اجتماعی خود انجام داده و با برگزاری کلاس و دوره‌‌‌های آموزشی بورس، برای افراد دارای معلولیت و همچنین تامین و تجهیز بیمارستان‌‌‌های توانبخشی و... سعی کرده نقش خود را دراین حوزه به خوبی ایفا کند.

منبع : روزنامه دنیای‌ اقتصاد

کلیدواژه ها: قطع عضو | آسیب نخاعی | معلول | معلولان | افراد دارای معلولیت | توان یابان | حقوق | اپلیکیشن | معلولین | سلامت | بهداشت فردی | مددکاری | ضایعه نخاعی | توانبخشی | فلج اطفال | جانبازان | هوش مصنوعی |


دفعات مشاهده: 243 بار   |   دفعات چاپ: 40 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

همراه شویم







   

شمعدانی کیست؟

  • پایگاه اینترنتی معلولان ایران ـ شمعدانی ـ به منظور اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به تک تک افراد جامعه کشورعزیزمان ایران راه اندازی شده است.
    شمعدانی به یک درد مشترک می پردازد.
  • درد قریب به بیست میلیون شهروند ایرانی یعنی " معلولیت " ؛ شهروندانی که با موضوع معلولیت دست به گریبانند حال یا خود عضوی دچار معلولیت دارند یا یکی و شاید دو یا سه یا ... نفر از اعضای خانواده اشان معلولیت دارند یا عضو تیم بزرگ و دلسوز توانبخشی ایران می باشند.
  • در شمعدانی می توانید از اهم اخبار معلولان، مناسب سازی محیط های شهری ( چه در همین تهران خودمان و چه در روستای خود شما)، بحث و جدلهای دولتمردان درباره معلولان، ورزش، قوانین و مقرارت کشوری و بین المللی، مقاله های مفید و سودمند و هر مطلبی مرتبط با معلولیت آگاه شوید.

اشتراک در خبرنامه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 53 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 8 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 25157717 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 2010 بازدید

شمعدانی حمایت می کند


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شمعدانی | پایگاه اینترنتی معلولان ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb