(1)
٨مهر، روز ناشنوایان
رییس هیات مدیره انجمن «خانواده ناشنوایان ایران» با اشاره به وجود یک میلیون ناشنوا:
تنها٣رابط حرفهایی درکشور برای ناشنوایان وجود دارد
رییس هیات مدیره انجمن «خانواده ناشنوایان ایران»، تعداد ناشنوایان در ایران را حدود یک میلیون نفر خواند و گفت: در کشور تنها 30 رابط استاندارد تربیتشده برای ناشنوایان وجود دارد که از این بین تنها سه رابط به صورت حرفهایی آموزشهای لازم را گذارندهاند.
لیلا اعتماد افزود: عمدهترین مشکل ناشنوایان نبود رابط برای برقراری ارتباط آنها با جامعه است.
وی با بیان این که چندین سال است که طرح رابطان به سازمان بهزیستی ارائه شده است، تصریح کرد: سازمان بهزیستی بودجهای برای تربیت رابطان و استفاده از آنها در اختیار انجمنهای ناشنوایان قرار نداده و به این امر توجهی نشان نمیدهد.
اعتماد تعداد انجمنهای ناشنوایان در کشور را هفت مرکز خواند و ادامه داد: پس از رفت و آمدهای بسیار و ارائه گزارش و عملکرد سالانه، سازمان بهزیستی تنها سه میلیون تومان به انجمنها اعتبار یارانهای اختصاص میدهد.
وی اذعان کرد: در سال جاری و به مناسبت هفته جهانی ناشنوایان خواستار دریافت یارانه شدیم، اما سازمان بهزیستی استان تهران گفت از کمکهای مردمی استفاده کنید، همچنین یکی از کارشناسان بهزیستی استان تهران نیز در برابر درخواست ما، گفت: انجمن ناشنوایان، تبدیل به انجمن گردش و تفریح شده است.
رییس هیات مدیره انجمن خانواده ناشنوایان ایران با بیان این که اعتبار اختصاص یافته به انجمنهای ناشنوایان تنها هزینههای شارژ ساختمان را پوشش میدهد، گفت: در حال حاضر اکثر ناشنوایان، دانشجو هستند و عمده مشکل آنها به کارگیری رابط و تامین هزینههای رابط برای حضور در دانشگاه است.
وی افزود: همچنین در حال حاضر تنها 30 نفر به عنوان رابطان ناشنوایان در کشور وجود دارد که از میان آنها تنها سه نفر آموزشهای دورههای لازم را گذراندهاند که این سه نفر را میتوان در سیمای جمهوری اسلامی دید.
اعتماد ادامه داد: رابطان ناشنوایان در ایران، خانوادههای آنها هستند، در حالی که در کشورهای دیگر هر ناشنوا به راحتی میتواند یک رابط در اختیار داشته باشد.
وی با انتقاد از این که بسیاری از مردم معنی کلمه «رابط» را نمیدانند، اظهار کرد: وقتی با مسوولان در مورد رابط صحبت میکنیم، آنها به دنبال سیم رابط تلفن و غیره میگردندند.
رییس هیات مدیره انجمن خانواده ناشنوایان ایران یکی دیگر از معضلات پیش روی ناشنوایان کشور را مشکل اشتغال آنها خواند و در این باره، گفت: حدود 80 درصد ناشنوایان بیکار و 20 درصد مابقی نیز شغلهایی غیر مرتبط با رشته تحصیلی خود دارند.
وی با اشاره به قانون جذب معلولان به عنوان سه در صد کارکنان در دستگاه دولتی، خاطر نشان کرد: در کشور به حقوق معلولان توجه مناسبی نمیشود.
اعتماد یادآور شد: در حال حاضر مدارس ناشنوایان روز به روز خالیتر میشوند، چرا که خانوادهها دوست دارند کودکانشان در مدارس عادی درس بخوانند، در حالی که چنین خانوادههایی باید این را بدانند با این کار، فرزند آنها نمیتواند به جامعه ناشنواها وارد شود. از همین رو اکثر نیمهشنواها پس از مدتی تحصیل در مدارس عادی به مدارس ناشنوایان برمیگردند همچنین نیمهشنواها پس از پایان تحصیلات از مدارس عادی نمیتوانند، هیچگونه ارتباطی با ناشنوایان برقرار کنند.
وی با اشاره به کنوانسیون حقوق بشر در مورد معلولان، گفت: قوانین بینالمللی این کنوانسیون به خانوادهها این اختیار را داده که فرزندان ناشنوا و نیمه شنوای خود را برای تحصیل به مدارس عادی و یا باغچهبان بفرستند و در این رابطه کاری از دست ما بر نمیآید.
رییس هیات مدیره انجمن خانواده ناشنوایان ایران تعداد مدارس ناشنوایان استان تهران را 22 مدرسه خواند و تصریح کرد: مشکل بعدی این قشر مربوط به ناشنوایان از تحصیل بازمانده است، چرا که افراد معمولی در صورت بازماندن از تحصیل به مدارس شبانهروزی میروند، اما چنین مدارسی برای ناشنواها وجود ندارد و انجمن مجبور شده، برای این عده کلاسهای خصوصی تربیت دهد تا آنها تنها برای امتحان دادن، سر جلسه مدارس شبانهروزی مخصوص افراد معمولی حاضر شوند.
وی از اساتید دانشگاهی که در کلاس خود دانشجوی ناشنوا دارند، خواست تا به جای استفاده از کلمات تخصصی و سنگین از مفاهیم و کلمات ساده استفاده کنند. همچنین از آنها خواست پشت به دانشجو تدریس نکنند، تا ناشنوا با لبخوانی از کلاس درس بهره ببرد.
اعتماد در پایان خاطر نشان کرد: اولین کلمهای که برخی از مسوولان سازمانها و نهادها در مورد ناشنوایان به کار میبرند «کر و لال» است، در حالی که به جای استفاده از این کلمات، میتوان از کلمه «ناشنوا» برای خطاب به آنها استفاده کرد.
لازم به ذکر است، هفته جهانی ناشنوایان دو تا هشتم مهر ماه است و هر کشوری یک روز در این هفته را به عنوان روز ناشنوا معرفی میکند که این روز در سال جاری در کشور ما مصادف با هفتم مهر ماه است.
• خبرگزاری دانشجویان ایران
(2)
دواتگران در گفتگوی زنده شبکه خبر:
با غربالگری به موقع می توان فرد ناشنوا را تشخیص داد
مدیر کل دفتر توانبخشی گفت : با شناسایی به موقع فرد ناشنوا و مداخلات زودهنگام می توان از بروز دیگر اختلالات در فرد پیشگیری کرد.
کیوان دواتگران مدیر کل دفتر توانبخشی بهزیستی تهران با اشاره به روز جهانی ناشنوایان گفت : از هزار تولد سه مورد دچار اختلالات شنوایی هستند .
وی افزود : با در نظر گرفتن عوامل اکتسابی از هر هزار نفر 15 تا 16 نفر به اختلالات شنوایی مبتلا هستند و به طور کلی 470 هزار نفر در کشور به نوعی در اختلالات شنوایی و گفتار از مرز خفیف تا عمیق وجود دارند.
دواتگران در خصوص پیشگیری از این معلولیت گفت : با غربالگری و شناسایی به موقع در چند روز اول تولد با تجهیزات پزشکی در بیمارستان می توان شناسایی کرد که فرد به این نوع معلولیت مبتلاست که در این صورت با مداخلات زودهنگام از اختلالات دیگر پیشگیری کرد.
وی گفت : افراد ناشنوا برای ازدواج با فرد ناشنوای دیگر حتما به مشاوره ژنتیک مراجعه کنند.
دواتگران افزود : توانمندی پزشکی و تشخیص و درمان به موقع اولین خدمت به فرد ناشنواست و دومین خدماتی که فرد احتیاج دارد در زمینه فردی است که در زندگی روزمره احتیاج دارد و بعد سوم سطح اجتماعی که توانبخشی اجتماعی است و خود به چهار دسته توانبخشی پزشکی، آموزشی، حرفه ای و اجتماعی تقسیم می شود.
وی گفت : 240 مرکز شنوایی سنجی و 36 دستگاه غربالگری در کشور وجود دارد که با تشخیص به موقع، مداخله های به موقع را می توان انجام داد.
دواتگران افزود : در توانبخشی به ناشنوایان مشکلات اجتماعی ، بخش عمده مشکلات آنان است که ازدواج و اشتغال را شامل می شود که در بخش ازدواج افراد حتما باید به مشاوره مراجعه کنند و هراسی نداشته باشند و اما در بخش اشتغال که در کشور توفیق چندانی نداشته ایم و نزدیک به چهار سال است که قانون حمایت جامع از معلولان تصویب شده است ولی خیلی از ارگانها رعایت نمی کنند و در استخدام معلولان با مشکل مواجه هستیم .
وی در پایان به تداخل اجتماعی که یکی از خدمات مهم برای افراد ناشنواست تاکید کرد و گفت : در تداخل اجتماعی هم جامعه و هم فرد ناشنوا باید به سمت یکدیگر حرکت کنند تا تداخل اجتماعی مناسب برای فعالیت و حضور فرد ناشنوا در جامعه انجام شود.
• شبکه خبر
(3)
رئیس انجمن شنوایی شناسی ایران:
از هر هزار زایمان در جهان،4 نوزاد ناشنوا متولد میشود
اقدامات درمانی برای نوزادان مشکوک به کمشنوایی، زیر3 ماهگی ضروری است
رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران با اشاره به کاهش سن غربالگری در کشور از سنین مدرسه به نوزادی، گفت: پرداختن به تأثیر بیماریهای مادر بر جنین در هنگام بارداری، تا حد زیادی به کاهش سن غربالگری کمک میکند.
سعید فراهانی، رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران و عضوهیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این مطلب افزود: علم شنوایی شناسی یا Audiology به معنی شناخت، بررسی و تحقیق در علم شنوایی است که دورههای مختلف از جمله ارزیابیهای تشخیصی را نیز شامل میشود.
وی گفت: براساس آمارهای موجود، از هر هزار زایمان در جهان، سه تا چهار نوزاد ناشنوا متولد میشوند که متأسفانه آمار نسبتاً بالایی است. از این رو غربالگری و مطالعه فرآیندهای پیشگیری از آسیبهای شنوایی، میتوانند در کاهش این آمار تأثیر بسزایی داشته باشند؛ به نحوی که کلیه علوم و فناوریهای جهان در راستای کاهش سن غربالگری فعالیت کنند.
رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران، افزود: غربالگری آزمونی سریع و مقرون به صرفه است که میتواند افراد جامعه را به دو گروه سالم و بیمار تقسیم کند. امروزه با استفاده از آزمونهای فیزیولوژیک و الکتروفیزیولوژیک که مهمترین آنها OAE و ABR است، میتوان بدون مداخله نوزاد، سیستم شنوایی او را مورد بررسی قرار داد.
فراهانی گفت: خوشبختانه این آزمونها در بیشتر بیمارستانها و زایشگاههای کشور نیز به سرعت رواج یافته و تقریباً به یک آزمون پس از زایمان تبدیل شده است. البته اختلالات شنوایی نوزادان و مداخله بههنگام برای درمان و توانبخشی باید توسط یک تیم و پروتکل علمی صورت پذیرد.
وی هدف از غربالگری را کشف هر چه زودتر ناشنوایی یا کمشنوایی در نوزادان و شیرخواران دانست و افزود: در تمامی دستورالعملهای علمی، انجام اقدامات درمانی برای نوزادان مشکوک به کمشنوایی، در سنین زیر 3 ماهگی توصیه می شود؛ چرا که مهارتهای ارتباطی، درکی و زبانی کودکان بعد از سن 6 ماهگی به میزان چشمگیری کاهش مییابد.
وی گفت: حس شنوایی در ایجاد ارتباط کودک نقش انکار ناپذیری دارد. از این رو شناخت بیماری در دوران نوزادی، مانع از بروز مشکلات متعدد خواهد شد.
رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران خاطرنشان کرد: مداخلات درمانی و توانبخشی کودکان ناشنوا و کمشنوا، چند تخصصی و خانواده محور است. پس خانوادهها موظفند با داشتن آگاهی لازم از فرآیند رشد و تکامل کودک، تصمیم آگاهانهای در رابطه با او اخذ کنند.
وی در پایان گفت: متأسفانه زمان طلایی زبان آموزی کودکان در بیشتر خانوادههای ایرانی، به دلیل ناآگاهی از دست میرود.
• خبرگزاری دانشجویان ایران
(4)
به مناسبت روز جهانی ناشنوایان؛
"زنگ خاموش " ویژه ناشنوایان نواخته شد
به مناسبت روز جهانی ناشنوایان "زنگ خاموش مدارس ویژه ناشنوایان" در یکی از مدارس ناشنوایان تهران به صدا درآمد.
در مراسم " زنگ خاموش مدارس ویژه ناشنوایان " که صبح امروز در مدرسه ناشنوایان نیم روز برگزار شد ، رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی و مدیر کل آموزش و پرورش استثنایی تهران حضور داشتند.
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی دراین مراسم، گفت: یک هزار و 200 دانشجوی استثنایی در مراکز آموزش عالی مشغول تحصیل هستند که خانواده ها با همکاری بهزیستی و آموزش پرورش استثنایی کشور ، می توانند بستر مناسبی برای رشد این افراد فراهم کنند.
کاظم نظم ده با اشاره به اینکه تحصیل در کنار جامعه، برای برقراری ارتباط میان افراد عادی و استثنایی، نیاز به آموزش دارد، افزود: سیاستگذاران و برنامه ریزان کشور باید به این امر توجه کنند.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور نیز درخصوص تجهیز وسایل توانبخشی برای معلولان ، گفت: در آموزش و پرورش به دنبال این هستیم که وسایل توانبخشی و همچنین آزمایشگاهها را مجهز و آموزشهای لازم به دانشآموزان ناشنوا و کم شنوا به سبک اشاره و لبخوانی ارائه کنیم.
سید محمد طباطبایی افزود: دولت به دنبال رفع مشکل اشتغال ناشنوایان است و این افراد با تقویت اراده و کسب مهارت های مورد استفاده در اجتماع می توانند در جهت رفع مشکل بیکاری خود موثر باشند.
وی ادامه داد: نقص شنوایی نباید خدشه ای به ارتباطات اجتماعی ناشنوایان وارد کند بنابراین یکی از طرحهای آموزش و پرورش، تحصیل دانش آموزان استثنایی در کنار دانشآموزان عادی است که این امر مستلزم پذیرش این مساله توسط جامعه است.
• خبرگزاری مهر
(5)
معاون سازمان بهزیستی در پاسخ به درخواست ایجاد دانشگاه مخصوص ناشنوایان:
زمان جداسازی اماکن افراد عادی از معلولان گذشته است
رییس هیات مدیره انجمن خانواده ناشنوایان ایران عمده مشکلات موجود پیش روی ناشنوایان را ناشی از کمبود حمایتهای لازم از سوی مسوولان دانست.
لیلا اعتماد در همایشی که به مناسبت روز جهانی ناشنوایان در سازمان حج و زیارت برگزار شد، برخی مشکلات ناشنوایان را نبود رابط، اشتغال، مسکن و کمبود بودجه دانست.
وی خواستار ایجاد دانشگاه مختص ناشنوایان شد و افزود: تحت پوشش قرار دادن این قشر از امکانات توانبخشی همچون سمعکهای دیجیتالی و دستگاههای ارتباط جمعی مختص ناشنوایان، ایجاد ساختمانی به عنوان مکان ملکی انجمن، اختصاص مکانهای تفریحی و ورزشی ویژه ناشنوایان و رفع مشکلات ازدواج آنها از دیگر خواستهای ناشنوایان از مسوولان است.
کاظم نظم ده ـ معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ـ نیز با حضور در این همایش با اشاره به خدمات توانبخشی قابل ارائه این سازمان به ناشنوایان از جمله پیشگیری از ناشنوایی و غربالگری شنوایی نوزادان و کاشت حلزون، گفت: اعتبار معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی در سال 84 بیش از 53 میلیارد تومان بود که این رقم در سال جاری به 160 میلیارد تومان رسیده است، اما این رقم برای رفع مشکلات معلولان کافی نیست.
وی با اظهار موافقت از برخی پیشنهادات انجمن خانواده ناشنوایان همچون ایجاد اشتغال و مسکن برای ناشنوایان، اذعان کرد: اما با پیشنهاد ایجاد دانشگاه و مکانهای ورزشی ویژه ناشنوایان مخالفم، چراکه زمان جداسازی مکانهای افراد عادی با معلولان گذشته است و مکانهای فعلی برای استفاده معلولان باید مناسبسازی شود.
وی ادامه داد: قرار نیست با ایجاد ورزشگاه و دانشگاه مختص معلولان، آنها را از جامعه جدا کنیم، بلکه باید بستری فراهم شود تا این قشر در تعامل با افراد جامعه باشند.
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور همچنین در زمینه تربیت رابط برای ناشنوایان نیز عنوان کرد: رابط ناشنوایان، مختص ناشنوایانی است که مداخله بهنگام در آنها صورت نگرفته است، اما ناشنوایانی که این مداخله از سنین طفولیت در آنها آغاز شده به عنوان یک «سم» محسوب میشود، چرا که این قشر با خدمات وقتگیر و هزینهبری که در اختیار دارند، نباید نیازی به رابط داشته باشند.
وی با اشاره به درخواست اختصاص مکانی خاص به عنوان ساختمان ملکی ناشنوایان، پاسخ داد: اگر مجموع اعتبارات سازمان بهزیستی 10 برابر هم شود، نمیتواند پاسخگوی نیاز این چنینی انجمنهایی باشد، از طرف دیگر هدف از ایجاد انجمنها کم کردن مسوولیتهای بهزیستی است.
دکتر طباطبایی ـ رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و معاون وزیر آموزش و پرورش ـ نیز گفت: در حال حاضر 13 هزار دانشآموز ناشنوا تحت پوشش این سازمان قرار دارد که از این تعداد پنج هزار کودک نیمه شنوا به صورت تلفیقی و با کودکان عادی در حال فراگیری آموزشهای لازم هستند.
طباطبایی افزود: معتقدیم جهتگیری آموزش و پرورش باید به سمتی باشد که دانشآموزان ناشنوا و کمشنوا در کنار دانشآموزان عادی قرار گرفته و آموزشها را دریافت کنند.
وی با بیان این که ناشنوایی ناتوانی نیست، بلکه نقابی در چشمان کسانی است که تواناییهای این افراد را نمیبینند، تصریح کرد: در سال گذشته یکهزار و 200 نفر از دانشآموزان استثنایی به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی راه یافتند که نیمی از آنها ناشنوا بودند.
همچنین دختر جبار باغچهبان ـ بینانگذار اولین مدرسه باغچهبان در ایران ـ نیز با حضور در این جمع، گفت: از زمان ادعای پدرم مبنی بر آموزش به ناشنوایان تا امروز، 83 سال میگذرد و حال که این حق به ثبت رسیده، جامعه ناشنوایان مشکلات دیگری نیز دارند.
ثمینه باغچهبان عمده مشکل این قشر را نبودن رابط خواند و یادآور شد: بهترین رابط ناشنوایان، فرزندان آنها هستند که این فرزندان به عنوان یک ثروت آماده بهرهبرداری هستند، بنابراین وزارت آموزش و پرورش باید با ارائه مشوقهایی همچون پرداخت حقوق به آنها، از این نیرو که به صورت رایگان تربیت شدهاند، استفاده کند.
لازم به ذکر است در پایان این همایش با اهدا لوح تقدیر از زحمات کسانی که به جامعه ناشنوایان خدمت کرده بودند، قدردانی شد.
• خبرگزاری دانشجویان ایران
(6)
ناشنوایان از آسیب پذیرترین اقشار جامعه در تصادفات رانندگی هستند
یک کارشناس برنامه ریزی شهری معتقد است ، ناشنوایان و کم شنوایان از آسیب پذیرترین اقشار جامعه در تصادفات رانندگی به شمار می روند.
یک کارشناس برنامه ریزی شهری هم زمان با آخرین روز از هفته جهانی ناشنوایان گفت: ناشنوایان و کم شنوایان از آسیب پذیرترین اقشار جامعه در تصادفات رانندگی به شمار می روند.
شهرام جباری زادگان با تاکید بر این که حوادث رانندگی همواره در کمین ناشنوایان است، اظهار داشت: در شهری شلوغ مانند تهران بخش قابل توجهی از عوامل محیطی از طریق عامل صوت قابل درک است.
وی " بوق زدن" را نمادی از علائم قابل انتقال از طریق صوت دانست و افزود : بوق زدن، با اشکال مختلف مفاهیم متفاوتی را به سایر رانندگان و عابران پیاده منتقل می کند درحالی که ناشنوایان چون این علائم صوتی را نمی شنوند ، نمی توانند آنها را درک کنند.
این کارشناس مسائل شهری با تقسیم بندی آسیب های شنوایی به پنج دسته ناشنوایی خفیف تا عمیق افزود: ناشنوایان در درک محیط اطراف خود از عامل مهم شنوایی محروم هستند و از این رو اطلاعات ناقصی از محیط پیرامونی خویش دریافت می کنند.
جبارزادگان با تاکید بر ضرورت رعایت حال رانندگان ناشنوا که خودروی آنها عموما با عبارت ناشنوا و تصویر مربوطه مشخص شده اضافه کرد: مراعات وضعیت عابران پیاده ناشنوا با توجه به اینکه معمولا مشخصه ای برای تشخیص آنها وجود ندارد نیز ضروری است.
این کارشناس برنامه ریزی شهری ، انجام ارزیابی شنوایی سنجی هم زمان با معاینه چشم جهت صدور گواهینامه را مورد تاکید قرار داد و خاطر نشان کرد: البته سنجش شنوایی از بدو تولد (سه ماهگی) تا دوره سالمندی که معمولا کم شنوایی یکی از عوارض این سنین محسوب می شود ضرورت دارد.
جباری زادگان در پایان با اشاره به این که از هر 1000 کودک، 2 تا 3 کودک ناشنوا یا سخت شنوا متولد می شوند و تعداد بیشتری نیز در سالهای بعد شنوایی خود را از دست می دهند، گفت: توجه به گروه های مختلف معلولان از جمله ناشنوایان از وظایف اصلی مدیریت شهری و سایر شهروندان به شمار می آید.
• خبرگزاری مهر