آقای وزیر چقدر با حوزه معلولیت آشنایی دارید؟

 | تاریخ ارسال: ۱۳۸۹/۵/۲۲ | 

آقای وزیر چقدر با حوزه معلولیت آشنایی دارید؟

اعلام نتایج آزمون کتبی استخدامی وزارت آموزش و پرورش و عدم پذیرش افراد دارای معلولیت در مصاحبه، موجی از اعتراضات را در بین شرکت کنندگان این آزمون و انجمن­های فعال در این حوزه برانگیخت، اعتراضاتی که پاسخ­هایی را از سوی وزیر آموزش و پرورش و مسئول اطلاع­رسانی این وزارتخانه به دنبال داشت، در یک نگاه کلی اظهارات وزیر آموزش و پرورش و مسئول اطلاع رسانی این وزراتخانه بر عدم توانمندی افراد معلولیت در تدریس یا ورود به بخش آموزش دلالت داشت از جمله این گفته ها می توان به رد سهمیه بندی در استخدام افراد از سوی وزیر آموزش و پرورش اشاره کرد و تاکید وی بر این نکته که تدریس فیزیک سهمیه بردار نیست؛ یا فرهادی رئیس مرکز اطلاع رسانی این وزارتخانه در اظهاراتی که به شدت از سوی جامعه معلولان توهین آمیز تلقی شد، گفت: " دانش آموزان از معلم خود انتظار دارند که بچه ها را به اردو ببرد و با آنها بخندد و این کاری نیست که معلولان قادر به انجام آن باشند." این اظهارنظرها نه تنها موجب فروکش کردن این اعتراضات نشد بلکه واکنش­هایی را در سطح نمایندگان بالاخص کمیسیون دفاع از حقوق معلولان مجلس و سازمان های مردم نهاد مرتبط با این حوزه به دنبال داشت. سایت معلولان ایران در راستای منعکس نمودن این واکنش­ها گفت و گویی را با نمایندگان مجلس و صاحبنظران و کارشناسان حوزه معلولیت ترتیب داد. آنچه می خوانید متن این گفت و گوهاست.
فاطمه آلیا، نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون حمایت از حقوق معلولان در پاسخ به اعتراض دبیر کارگروه حقوقی کمیته پیگیری قانون جامع حقوق معلولان نسبت به عدم انجام مصاحبه استخدامی با شرکت­کنندگان دارای معلولیت آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش که در آزمون کتبی قبول شده اما به دلیل عدم احراز سلامت کامل از شرکت در مصاحبه منع شده­اند، رد این افراد را با استناد به بند ضرورت داشتن سلامت کامل دارای اشکال قانونی دانست و تاکید کرد: این استدلال مجوز حقوقی و قانونی ندارد.
آلیا با تاکید بر اینکه معلولیت طیف گسترده ای است و به جز افراد دارای ناتوانی ذهنی، سایر افراد دارای معلولیت قادر به جذب در آموزش و پرورش بوده و بسیاری از آنان صلاحیت تدریس نیز دارند، افزود: در یک مرحله مجلس شورای اسلامی، وزرات آموزش و پرورش را به دلیل فراخوان استخدام برای افراد عادی بدون مجوز استخدامی مجلس سرزنش کرد، زیرا وزارت خانه فقط مجوز استخدام 40 هزار تن افراد حق التدریسی را داشت، لذا اگر تقاضای استخدام افراد دارای معلولیت غیر حق التدریسی از وزارت خانه رد می شد با توجه به ایراد حقوقی مجلس نسبت به وزارت خانه مبنی بر مجاز بودن جذب صرفا نیروهای حق التدریس، این امر می توانست از نظر حقوقی موجه باشد.
وی ادامه داد: اما اگر وزرات خانه افراد دارای معلولیت را به صرف نداشتن سلامت کامل جذب نکرده است، از نظر حقوقی قابل پیگیری است و فراکسیون حمایت از حقوق معلولان مجلس این پیگیری را انجام خواهد داد.
رئیس فراکسیون حمایت از معلولان مجلس در همین رابطه خواهان انعکاس شکایات افراد دارای معلولیت در این خصوص به دفتر خود در مجلس شورای اسلامی شد.
دکتر کمالی نیز ضمن انتقاد از اظهارات اخیر وزیر آموزش و پرورش به خبرنگار سایت معلولان ایران گفت: تفکری که در آموزش و پرورش به وجود آمده مبتنی بر این دیدگاه است که معلولین باید برکنار از جامعه بوده و در آسایشگاه­ها نگهداری شوند.
وی با اظهار این مطلب که وزیر آموزش و پرورش پیش از پست وزارت در جایگاه نمایندگی مجلس قرار داشته، افزود: بر اساس قانون، افراد دارای معلولیت سه درصد از کل استخدام­ها را بایستی به خود اختصاص دهند و آقای حاج بابایی که پیشتر به عنوان نماینده مردم در دستگاه قانونگذاری حضور داشتند باید بیشتر به قانون پایبند باشند.
این مدرس دانشگاه با برشمردن نام اساتیدی نظیر دکتر خزائلی و دکتر گلچین به عنوان اساتید نمونه دارای معلولیت ادامه داد: حضور چنین افرادی جواب محکمی به گفته­های وزیر آموزش و پرورش است.
کمالی با توهین­آمیز خواندن گفته­های مسئولین وزارتخانه آموزش و پرورش نسبت به افراد دارای معلولیت ادامه داد: ما خواهان عذرخواهی وزیر از جامعه افراد دارای معلولیت هستیم.

محمود کاری، مدیر انجمن ندای معلولین ایران نیز در گفت و گو با خبرنگار سایت معلولان ایران گفت: قانون سه درصد استخدام دولتی از سوی مجلس تصویب شده و تا زمانی که این قانون وجود دارد، دولت موظف به رعایت آن است و سازمان­ها حق تخطی از آن را ندارند.
وی با بیان این نکته که وزیر آموزش و پرورش با توانایی­های افراد دارای معلولیت آشنایی ندارند، اظهار داشت: ما بیش از سه هزار دانشجوی دارای معلولیت در رشته­های مختلف داریم که این افراد می­توانند در سیستم آموزش و پرورش نیروی موثری باشند.
کاری با تاکید بر عدم سکوت در مقابل این گفته­ها خاطرنشان کرد: این حق معلولان است که در سازمان­های مختلف بنا به نیاز آنها حضور داشته باشند.
محبوبه خلوق، مدیرعامل انجمن توان­گستر برنا نیز در ادامه سخنان کاری گفت: شنیدن سخنانی مبنی بر ناتوانی افراد دارای معلولیت از سوی مسئولین ما را نسبت به آینده خود نگران می­کند.
وی با رسالت انبیاء خواندن حرفه­ی معلمی و انسان­سازی به عنوان هدف این شغل تصریح کرد: اگر با این دیدگاه به حرفه­ی تدریس نگاه کنیم آنگاه وضع ظاهری، یک عامل فرعی در انتخاب افراد به حساب می­آید.
مدیرعامل انجمن توان گستر برنا در همین رابطه به پرفسور هاوکینیگ به عنوان بزرگترین فیزیکدان جهان اشاره و اظهار کرد: نمونه دکتر هاوکینگ و دیگر اساتید موفق دارای معلولیت نشان می دهد که تدریس هیچ ارتباطی به شرایط جسمانی ندارد.
سهیل معینی، رئیس هیأت مدیره انجمن باور نیز درباره گفته های اخیر مسئولین وزارت آموزش و پرورش با ابراز تاسف از سخنان مسئولان وزراتخانه ای که یکی از دستگاه­های مادر و متولی فرهنگ سازی در ایران گفت: این دستگاه هدف اصلی خود را ترویج باورهای عمیق معنوی، دینی و انسانی و در یک کلام انسان سازی می داند.
وی اظهار کرد: اگر این دستگاه نسبت به توانمندی های انسان هایی که فقط دارای محدودیت های حرکتی و حسی هستند و از توانمندی های کامل ذهنی و معنوی برخورداند چگونه می توان این نوع نگاه مسئولین این وزارتخانه را حتی باورکنیم.
معینی افزود: من از سه زاویه به صحبت های وزیر پاسخ می دهم. از جنبه فرهنگی آموزش و پرورش محل انتقال دانش و آموزه های فرهنگی و علمی است، بنابراین هر شخصی که واجد شرایط علمی و اخلاقی تدریس در آموزش و پرورش باشد باید در این نظام جذب شود.
وی ادامه داد: در مقام انتقال دستاوردهای فرهنگی و علمی ما تفکیک انسان معلول و غیرمعلول نداریم بلکه انسان دارای فضیلت و آگاه و یا انسان غیر آگاه داریم، در نتیجه هر انسانی که دارای فضیلت و آگاهی باشد بدون توجه به هر تفاوت جسمی باید در این سیستم جذب شود.
رئیس هیأت مدیره انجمن باور گفت: از دیدگاه حقوقی وزارت آموزش و پرورش مکلف به رعایت سهمیه سه درصدی استخدامی است، براساس قانون دستگاه­های اجرایی قادر به تفسیر ضرورت سهمیه سه درصدی استخدامی نیستند بلکه مکلف به اجرای آنند مگر در مواقعی که برای پست­های موردنیاز آنها فرد واجد شرایط معلولی نباشد که این مورد در استخدام وزارت آموزش و پرورش صادق نیست.
وی با بیان اینکه جنبه­ی سوم انتقادبرانگیز در مورد ادبیات و شیوه­ی پاسخگویی مسئولان وزارت آموزش و پرورش است، اظهار کرد: چگونه رئیس مرکز اطلاع­رسانی وزارت آموزش و پرورش به خود اجازه می­دهد با ادبیاتی توهین­آمیز و غیرمتعارف توانمندی تحصیلکردگان معلول را در ارتباط با دانش­آموزان زیر سئوال برده و نسبت به این ارتباط انسانی که دارای سابقه­ی چند 10 ساله در کشور ماست ابراز تردید کند.

معینی گفت: در پایان می­خواهم بر این خطر عمده تاکید کنم که عدم استخدام افراد دارای معلولیت در وزارت آموزش و پرورش و عدم رعایت سهمیه سه درصد می­تواند موجب پایه­گذاری یک رویه­ مدیریتی و غلط در دستگاه­های اجرایی و سازمان­های دیگر دولتی مبنی بر وجود راه­های فرار از استخدام معلولان و دور زدن قانون شود.
مهندس برجیان مدیر انجمن علمی و آفرینش های هنری معلولان نیز در اظهارات خود نسبت به اظهارات مسئولین وزارتخانه آموزش و پرورش به خبرنگار سایت معلولان ایران گفت: بر اساس قانون دستگاه­های دولتی موظفند که سه درصد از نیروهای خود را از میان معلولان انتخاب نمایند و به نظر من بایستی وزارت آموزش و پرورش نیز این قانون را در استخدام نیروهای کاری خود مدنظر قرار دهند.

منبع : سایت معلولین ایران

دفعات مشاهده: 4978 بار   |   دفعات چاپ: 1465 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 257 بار   |   0 نظر



کد امنیتی را در کادر بنویسید    

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شمعدانی | پایگاه اینترنتی معلولان ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb